Veolia varnas för dåliga bussar

4:09 min

Västtrafik varnar nu Veolia för att de inte har uppfyllt de krav som är ställda i avtalet när det gäller bussarnas säkerhet i området västra Göteborg. De får nu trettio dagar på sig att åtgärda de fel som finns, annars kommer avtalet att sägas upp, säger Mikael Olsson, trafikchef vid Västtrafik.

– Det som de har utfört sedan trafikstarten i juni är inte alls som de kraven vi ställde på dem och som de lovade när de vann det anbudet, säger Mikael Olsson, trafikchef vid Västtrafik. Det betyder bland annat att man inte har klarat av att leverera det man ska. Man har bland annat kört med en del trafikfarliga bussar.

Vad anser ni är värst av det som har hänt?

– Det som våra kunder och resenärer råkar ut för, bland annat fordon med slitna däck och fordon som tappar däck och rutor, ser vi som väldigt allvarligt.

Hur många incidenter har det handlat om sedan i somras?

– Det är svårt att säga hur många, men det har eskalerat den senaste tiden och man har hamnat i ett antal poliskontroller, där man har fått använda förbud på fordonen. Det vi ser som de stora bristerna är att systematiken och säkerhetskontrollerna inte fungerar på ett tillfredsställande sätt, så att våra kunder kan känna sig trygga. Det är det som vi ger en varning på.

Så det har inte förbättrats trots påpekanden?

– Nej, det är snarare blivit sämre den sista tiden.

Vad betyder den skriftliga varningen nu?

– Nu har de fått det muntligt och vi kommer att skriva ner det. När de fått den så har de 30 dagar på sig att åtgärda de brister som vi påpekar. Sedan gör vi en uppföljning och tittar på om de har förbättrat sig.

De har lovat att gå igenom sina bussar under den här månaden som kommer?

– Ja de har lovat att gå igenom sina fordon och även sitt sätt att arbeta, så att man säkerställer kontrollerna på ett bra sätt.

Efter de 30 dagarna ska Västtrafik överväga om det går att fortsätta avtalet med Veolia eller om man bedömer att det måste sägas upp. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och alla 49 kommuner i Västra Götaland. Genom avtalet kör Veolia drygt 100 bussar i området väster i Göteborg och avtalet ligger på 260-270 miljoner kronor om året, enligt Mikael Olsson.

Hur har samtalet varit i kväll?

– Vi har haft ett så bra samtal man kan ha när man hamnar i en sådan här situation. De har stor förståelse för våra synpunkter och de har lämnat ett åtgärdsprogram, men det får de uttala sig om vad det går ut på.

De medger att de inte har hållit vad de lovade?

– Ja, det gör de i kväll.

Hur ser du på möjligheterna för dem att göra någonting åt situationen under den kommande månaden?

– Jag hoppas att de lyckas med det, så att våra resenärer får trygga fordon att åka med.

Hur tycker du att resenärerna har drabbats under den här perioden?

--  I vissa fall har de drabbats och jag tror att Veolia kommer att be om ursäkt för det.

Veolias informationschef Mattias Näsström säger att företaget kommer med ett uttalande under tisdagen.

Ingela Martinsgård

Ekot

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista