LO kombinerar sommarjobbs- och värvningskampanj

1:25 min

Nästa vecka drar LO i Västsverige ut på sitt årliga " Facket på sommarjobben "- turnè. Men i år ska den för första gången kombineras med en medlemvärvnings kampanj .

– Vi gör det för att vi har haft vikande medlemsantal, framför allt bland unga vuxna, säger Anna Palmèr, ombudsman på LO distriktet i Västsverige 

– Vi ser att ungdomar idag inte går med i facket i samma utstäckning. Man känner sig lite osäker och ställer sig frågorna: vad betyder det för mig , vad ger det i plånboken eller varför ska jag var med?  Man vet att facket finns men känner inte till den personliga nyttan.

Hur stort är det här medlemstappet, hur allvarligt är det ?

– Vi har ju under de senaste 10 -15 åren gått från, en organisationsgrad på 90% till 70% . Det är ju ett snabbt tapp där.

Medlemvärvningskampanjen som döptes till Den Stora Resan startar nästa vecka. Och den genomförs parallellt med den årliga sommar- jobbturnèn.

2 500 arbetsplatser i Västsverige hinner man att besöka och tanken är alltså att slå två flugor i en smäll. Dels att informera ungdomarna som har fått sitt första sommarjobb om deras rättigheter men samtidigt inspirera dem att gå in i facket.

– Ja jemensan, det är ju ett alldeles lysande tillfälle för då träffar vi väldigt många sommararbetande varav väldigt få  med i facket.

Så det är ett verkligt bra tillfälle att lyssna på deras tankar om framtiden och önskemål.

Maria Wendehög
maria.wendehog@sr.se