Konstbiennalen i Göteborg

Vilks: ”Jag är ett utvalt objekt”

3:20 min

Lars Vilks var enligt uppgifter i tidningen Metro var den tilltänkta måltavlan vid Röda Sten när konstbiennalen invigdes i Göteborg. Vilks betraktar den situation han är som en konstprojekt.

Tidningen Metro skriver att de tagit del av hemligt utredningsmaterial som bekräftar att Vilks var måltavlan. Åklagaren vill inte kommentera uppgifterna, men tidningen skriver att Vilks skulle mördas med en fickkniv på Röda Sten.

En av de häktade männen letade efter Vilks - som aviserat på sin blogg att han skulle besöka biennalen, men han dök inte upp på öppningsdagen.

På natten, den 11 september, utrymdes konsthallen Röda Sten av Göteborgspolisen. Fyra personer greps misstänkta för terrorbrott.

Tre av männen i 25-årsåldern sitter fortfarande häktade. Rubriceringen har ändrats till "förberedelse till mord".

Kulturnytt ringde upp Lars Vilks och frågade om han kände på sig att hotet var riktat mot honom.

– Det var ju en del som pekade i den riktningen, men det verkade ju ändå osannolikt. Detta intresse för konst bland terrorister har jag inte förstått ännu. Men tydligen väjer de inte för samtidskonst. 

Kan du förstå att din konst fortfarande provocerar väldigt mycket?

– Det är ju inte min konst så mycket som min symbolfunktion. Jag är ett utvalt objekt. Och detta har ju hela tiden stegrats genom olika händelser. Det spelar ingen roll vad jag gör. Ska jag komma ut med en bok om konstteori nu på bokmässan, ja då är det intressant.

Hur känns det?

– Ja det.... Jag har ju betraktat det här som ett konstprojekt, jag gör ju det. Och hur den här symbolfunktionen utvecklas det är en intressant mekanism och blir en del av min konstverksamhet.

Börjar det blir tröttsamt att leva under det här hotet?

– Det var länge sedan det blev tröttsamt, jag är förbi det stadiet.

Tänker du mycket på att människor i din omgivning kan utsättas för fara för att du är där?

– Ja.. (suck). Man får inse att den faran är väldigt liten. Det är mer psykiskt än fysiskt. Jag har ju livsskydd som är väldigt noggranna.

– Men det som är lite intressant i det här är ju att biennalen har fått en oönskad tyngdpunkt. Det man minst av allt vill ha har satt sin prägel på den här biennalen, som ju var så duktig och kritiserade det neokapitalistiska och nyliberalistiska systemet. Och verkligen siktade framåt med forskning och "the educational turn". Och så trampade man liksom in i islamismens historia, som man inte på något sätt kunde drömma om att beröra. Det är intressant att det blev en sådan kollision.

Vad tänker du kring det?

– De här biennalerna är väldigt bra signaler för samtidskonsten. Men samtidigt visar de hur ofruktbart det är att bedriva samhällskritik som ingen lyssnar på utanför konstvärlden. Hur man anstränger sig för att anpassa sig till ett nyttotänkande där konsten ska vara nyttig och ha en klar politisk agenda, som de flesta politiker.

Hur blir det kommer du till bokmässan?

– Eh, både ja och nej. Det är en besvärlig situation där jag ska försöka dela mig på så sätt att jag både kan vara där och inte.

Av säkerhetsskäl då?

– Ja, av säkerhetsskäl.

                                                                                     SR Kulturnytt