Ny sträckning för Bohusbanan på Hisingen

1:27 min

Bohusbanan mellan Göteborg och Uddevalla kan få ny sträckning på Hisingen.

I ett yttrande till Trafikverket (om en idéstudie) ifrågasätter Göteborgs kommunstyrelse stationen i Säve och tänker sig istället stationer i Skogome och Kungälvs centrum.

Kommunledningen vill också ha en tågtunnel under älven som centralt förbinder Bohusbanan med Västlänken.

– Sträckningen kan ändras och anpassas till där vi bygger mycket. Att bara ha en hållplats i Säve är kanske inte det som är prioriterat, utan vi kanske ska ha den någon annanstans på Hisingen, säger Kia Andreasson (MP).

– Sen är det också problematiken med godset på Marieholmsbron, vi kan inte ha pendeltrafik där också för det är redan trångt.

En ny tågtunnel under älven kan betyda en ny station i Brunnsbo och kan passa med pendelplaner till Torslanda. Om det nu finns pengar, för det här ligger utanför mångmiljardprojektet Västlänken.

– Det blir jätteinvesteringar, men det är nästa steg vi måste ta. Den felande länken till Hisingen måste vi i framtiden komplettera med, säger Kia Andreasson (MP) i Göteborgs kommunledning.

Idag går både gods- och persontrafik på ett enda spår på Bohusbanan och för att kunna öka tågpendling behövs fler ställen där det går att mötas och på sikt dubbelspår.

Och ska det byggas ny järnväg vill Göteborgspolitikerna peka på stora byggplaner som växer fram på Norra Hisingen och kring Skogome. Järnvägen kan sedan gå via Kungälvs centralort för att öka tågpendlingen där, om det är möjligt med tanke på kostnader och miljö.

En joker i leken är också diskussionen om framtida höghastighetståg till Oslo. Det kan påverka planeringen i "kritiska avsnitt", som kommunledningen uttrycker det.

Roger Blomqvist

031-837617

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.