Kustbevakningen

Missförstånd sinkade oljesanering

1:32 min

Dubbla kommunikationssystem gjorde att svenska Kustbevakningen missade larmen om oljeläckaget utanför Jylland. Danska kustbevakningen använde ett nytt system som inte kollades av.

Saneringen började först fem dagar senare då en privatperson slagit larm om oljan.

Orsaken är, enligt Bernt Stedt, räddningschef vid Kustbevakningen, att personal från Kustbevakningen inte förväntade sig att danska myndigheter skulle larma Sverige via ett helt nytt larmsystem inom EU.

Kustbevakningen trodde nämligen att Danmark fortfarande använde det gamla systemet och det var först efter fyra dagar, när oljan nått svenska kusten, som Kustbevakningens insats inleddes.

– Efter att ha kontrollerat har man sett att det kommit meddelanden i Safe Sea Net. Det här systemet håller för närvarande på att implementeras i medlemsländerna. Vi har också ett system som vi använder inom de avtal som vi skrivit med olika länder, som heter POLREP, och det har inte använts. Det är det vanliga systemet som vi använt i många år, säger Bernt Stedt, räddningschef vi Kustbevakningen.

Danska myndigheter skickade tre olika rapporter om oljeutsläppet via det nya EU-gemensamma systemet Safe Sea Net mellan den 10:e och 13:e september, men svenska Kustbevakningen förväntade sig att få den typen av larm via det gamla systemet POLREP. Detta trots att svenska Kustbevakningen också har det nya systemet.

Det nya systemet har börjat användas successivt inom EU, säger Bernt Stedt, men den svenska Kustbevakningen har inte kontrollerat det tillräckligt och missade därför larmet som kom från Danmark.

– Det finns inte fastställda rutiner för hur det ska hanteras nationellt än. Nu måste vi se till att snabba på våra egna rutiner för att kunna implementera det här fullt ut och även diskutera rutiner länderna emellan hur vi ska hantera de båda systemen.

Sara Rönnberg
sara.rönnberg@sr.se

Detta har hänt:

Lördag 10 september: Danska myndigheter rapporterade till Kustbevakningen i det nya larmsystemet Safe Sea Net att en kollision ägt rum mellan trålaren Vidar och bulkfartyget Golder Trader och att storleken på oljeutsläppet är okänt.

Måndag 12 september: Ny information kommer som säger att ett miljöräddningsfartyg tagit upp cirka 60 kubikmeter vattenblandad olja.

Torsdag 15 september: En privatperson larmar om oljan på Tjörn och saneringsarbetet kan inledas.Hittills har över 500 kubikmeter olja tagits upp vid Bohuskusten.

Källa: Kustbevakningen. (TT)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.