Socialstyrelsen medger problem

1:23 min

Ett år efter att Socialstyrelsen tog över handläggningen av patientanmälningar har de fortfarande problem att hinna med att granska klagomålen. Lena Carlshede anmälde Uddevalla sjukhus redan i somras men något svar har hon inte fått. 

– Jag blir förbannad så klart. Man har fortfarande inte lagt ut någon handläggare på ärendet. Fem månader har gått alltså och Socialstyrelsen har inte ens utsett en handläggare som ska granska fallet, säger Lena Carlshede.

– Det är ett misstag. Så ska det inte vara, svarar den ansvarige avdelningschefen Susanne Gullack-Flyrèn, men hon förnekar inte att det finns problem när det gäller att hinna med handläggningen av patientanmälningarna. Och det finns flera skäl till att det är så.

Beslutet att Hälso-och sjukvårdens ansvarsnämnds uppgifter skulle läggas på Socialstyrelsen kom förra hösten och HSAN hade då ett stort antal ärenden som de inte hann bli klara med.

-- Vi började med en hög på 3000 ärenden och hade inga som kunde jobba med dem eftersom de som anställdes var tvungna att sätta sig in i arbetet. Och den här puckeln har vi försökt hjälpas åt på avdelningen så att handläggningen inte skulle dra ut ännu mer på tiden.

Men vad säger du till dem som väntar på att få en handläggare och säger att de har förlorat förtroendet för Socialstyrelsen?
– Att det är jättetråkigt. Men vi har satt nu till nästa år i alla fall ett mål på sex månader, att åtminstone sjuttiofem procent av våra ärenden ska vara avgjorda inom sex månader. Och resten inom ett år.

Maria Wendehög

#link=235781#
031-837579

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.