Gröna tåg ska kunna köra snabbare

En svensk form av höghastighetståg så kallade Gröna tåg ska kunna köras mellan Göteborg och Stockholm på två och en halvtimma.

Tågets marschhastighet på 250 kilometer i timman minskar resetiden mellan de två städerna med som mest en och en halv till två timmar.

Dessutom kan tågen köras på den befintliga banan och man behöver inte investera i en särskild höghastighetsräls.

Jämfört med exempelvis de franska höghastighetstågen som kör upp mot 400 kilometer i timman, så spelar Gröna tågen med sina 250 kilometer i timman givetvis i en lägre division.

Och det dröjer säkert minst femtio år innan Sverige och Norden får kontinentala höghastighetståg.

Gröna Tågen är en kompromiss mellan gammalt och nytt.

Tågen drivs med nya magnetmotorer och utrustas med nya boggie och fjädringskonstruktioner som gör att hastigheten och komforten kan behållas i kurvorna.
Vagnarna kan också göras bredare så att fem personer kan sitta i bredd.

Gröna Tågen är ett sjuårigt projekt där tekniker, forskare, myndigheter och näringsliv varit inblandade.

Ingenjörer på den tekniska högskolan i Stockholm anser att energi och driftkostnaderna för Gröna Tåg blir väsentligt mycket lägre än för nuvarande tåg och vagnpark.

Underlaget för de uppgifterna har man bland annat fått fram från ett provtåg som sedan 2005 har körts i över 50 000 mil.

Så nu väntar man bara på att  tågbolag och industrin tänder på det svenska höghastighetsprojektet.

Allra som tidigast kan ett Grönt Tåg stå klart om fyra till fem år.
Men generellt sett så brukar såna här industriprojekt kunna ta väsentligt mycket längre tid.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista