Kommunchefer ska bli bättre på att sköta fakturor

Anneli Hulthén (S): ”Finns oklarheter bör de rättas till”
1:05 min

Chefer i Göteborgs kommunledning ska nu få utbildning i hur fakturor attesteras. Det sker efter att kommunledningen fått kritik från både kommunens revisorer och utomstående konsulter för brister i kontrollen av inköp.

Kommunstyrelsen och chefer på stadsledningskontoret ska ha dålig koll på att egna inköp och upphandlingar av varor och tjänster görs av rätt person.

Det har också visat sig att det inte går att kontrollera att varor och tjänster levereras till rätt adress och att fakturor stämmer.

I kritiken finns inga uppgifter om misstänkta oegentligheter, men att kontrollen brister i kommunstyrelsens egen utgiftsbudget på 650 miljoner kronor om året kan knappast accepteras av en kommunledning som vill framstå som trovärdig och handlingskraftig efter alla mutanklagelser i kommunen.

Efter kritiken och kommunstyrelsen egen analys av den har nu nya bestämmelser och riktlinjer för inköp och upphandling införts.

Dessutom ska ansvariga få utbildning i hur fakturor och räkningar attesteras. Det kan tyckas en aning förvånande att den kunskapen inte redan finns i kommunledningen?

– Finns det oklarheter när det gäller attesträtt bör ju det rättas till. Det hjälper ju inte att vi sitter och är förvånade utan vi får ju försöka göra nånting åt det, säger kommunstyrelsens ordförande Anneli Hulthén (S).

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".