Snart kan du handla varan direkt, utan att passera kassan. Foto: Katarina Larsson/Sveriges Radio.

Framtidens butiker utan kassor

I USA har framtidens butiker sett dagens ljus. Där är själva kassan borta, de har toaletter i lyxklass och stora provrum.
– Vi ville göra något helt annorlunda, berättade Mattias Douhan från en nystartad butikskedja i New York.

– Vi ville göra göra någonting som ingen annan har gjort, någonting som kommer kunden till godo, berättade Mattias Douhan, från kedjan C Wonder, när han föreläste på ett seminarium om nya trender i handeln på Handelshögskolan i Göteborg på onsdagen.

- Då sa vi att en helt ny, mobil butik, det finns det ingen som gjort än så länge.

All tekniska system kopplas direkt över internet till deras enda och gemensamma server i Shanghai i Kina. Det kunden först ser är att det inte finns några kassor i butikerna:

– Inga kassor, ingen vanlig infrastruktur som du ser i vanliga butiker utan allting hanteras mobilt, som betalning, printing av kvitton och e-mejl av kvitton, berättar Mattias Douhan.

Varför finns inga kassor?

– Det tar plats, skapar köer och vi vill att du ska handla där produkten är.

Blir det billigare eller dyrare?

– Lösningen i sig är faktiskt billigare. Eftersom vi inte hanterar något standardkassesystem, utan bara gjort en mobil integration direkt in i vårt backendsystem, så har vi sparat 500 000 dollar på fyra butiker bara, säger Mattias Douhan.

C Wonders butiker riktar sig till kvinnor i 35-40 årsåldern med normala inkomster och säljer kläder, glas, tallrikar och kanske en scooter. Och efter att ha frågat kunder om vilka problem de har med vanliga butiker så har de byggt lyxiga toaletter:

– Tänk dig ett lyxhotell, ett femstjärningt lyxhotell någonstans i Asien, så ser det likadant ut.

Provrummen då?

– Samma sak, stora tio femton kvadratmeter, du väljer din musik och du väljer din belysning. Du kan ta med dig en, två, tre eller fyra kompisar in, det är inga problem för det är tillräckligt stort.

Och om du vill prova en annan storlek, klicka bara på displayen så kommer expediten med det. I år öppnas ytterligare ett 15-tal butiker, nästa år runt 600, men det dröjer tills de kommer till Sverige:

– Eftersom jag är svensk, så får jag säga förhoppningsvis om två, tre år. Men jag tror inte den skandinaviska marknaden ligger i närtid för oss, kanske i en femårsperiod. Vi tittar på andra länder i Europa nästa år, men inte norra Europa, avslutar Mattias Douhan.

Lasse Nilsson
lasse.nilsson@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".