1 av 4
Nye huvudägaren Roger Johansson till höger, utvecklingschef Ben van de Geer visar elmotorn i botten av motorrummet. Foto: Lasse Nilsson/Sveriges Radio.
2 av 4
Marknadschef Mats Forsberg till vänster, huvudägaren Roger Johansson visar planer på fabrik i Spanien. Foto: Lasse Nilsson/Sveriges Radio.
3 av 4
Andreas Sandberg till vänster, Ola Jonsson monterar och bygger om. Foto: Lasse Nilsson/Sveriges Radio.
4 av 4
Halva fabriken. Foto: Lasse Nilsson/Sveriges Radio.
nödinge

Ny fart i elbilsfabriken

Roger Johansson: "Grabbarna var ringrostiga"
2:00 min

Elbilsfabriken i Nödinge, som stängde i fjol efter bara tre år har nu fått nya ägare. Ingenjörsfirman Jotech som utvecklat elbilsteknik har kört igång produktionen igen.

– Fabriken i Nödinge var väl stängd i sex sju månader, det var helt stopp med byggnation då, säger huvudägaren Roger Johansson, grabbarna var helt ringrostiga då.

Så ni har tagit över och blivit bilfabrikanter?

– Det kan man säga, det ser bra ut, det ligger i en strategi som vi hade redan innan, att vi skulle göra kommersiella fordon. Så när detta tillfälle gavs så såg vi att det var en möjlighet som passade perfekt för oss.

Sammanlagt ett 40-tal Fiat hann den gamle ägaren konvertera, alltså ut med bensinmotorn och in med elmotorn, långt från målet på 500 - 600 om året. Mats Forsberg är marknadschef för Ecar som bolaget heter nu:

– Ett hundratal är planen att vi ska tillverka här i år.

Hur många är sålda, har ni order på?

– Allihop är sålda och vi väntar bara på in lite nytt material och börja bygga bilar.

En liten paketbil ska också konverteras, för det är kommuner och företag som idag är den stora elbilsmarknaden i Sverige, privatmarknaden är Norge hetast, där säljs tusentals elbilar med stora statliga subventioner, där är bensinvarianten bhetydligt dyrare.

Men Ecar är på väg utomlands och har tillsammans med andra bolag börjat bygga en liten fabrik i Schweiz och en i Spanien. Roger Johansson:

– Den blir väldigt stor. Den kommer att göra tusen bilar om året, och den har en potential att kanske göra tre till fyra tusen bilar om året.

Hur länge orkar ni hålla ut här i Sverige då, så allt ska rulla?

– Vi är ganska optimistiska här i Sverige, vi ser att det dyker upp förfrågningar som kommer in. Flottorna som köps upp både från kommuner och landsting med mera. De är ganska stora så jag tror det räcker till många elbilstillverkare här i Sverige.

Elbilsmarknaden i Sverige

Sverige upplever en boom när det gäller elbilar enligt Anette Myhr som jobbar på den statliga myndigheten Trafikanalys. I slutet av april fanns 462 elbilar registrerade enligt Trafikanalys. Mer än en fördubbling jämfört med förra årsskiftet då det fanns 190 elbilar registrerade.

I Sverige finns två elbilsfabriker - förutom eCar i Nödinge också Volvo Personvagnar som tillverkat 250 av sin elbil modell C30. Bilen byggs i Belgien, men kompletteras på Hisingen med teknik och elmotor. Till hösten kommer generation två av elbilen C 30, som då ska tillverkas i runt 100 bilar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".