Foto: Jessica Gow/Scanpix.

Fler bestrider parkeringsböter

Antalet klagomål på felaktiga parkeringsböter i Göteborg tycks fördubblas i år.

Trots att kommunens eget parkeringsbolag bötfäller allt färre klagar allt fler på felaktiga böter. Det visar en granskning som SVT:s Västnytt gjort.

Kommunens parkeringsbolag har de senaste två åren minskat utskrivningen av parkeringsböter med totalt 20 000. Ändå ökar klagomålen hos Konsument Göteborg. Efter att Stockholmsbolaget HOJAB tog över kundtjänsten för det kommunala parkeringsbolaget i höstas har antalet klagomål nästan fördubblats.

Konsument Göteborg kritiserar bolagets sätt att driva ärenden och säger att det bryter mot god inkassosed att till exempel hota med rättegång utan ha för avsikt att fullfölja.

HOJAB tog över P-bolagets kundtjänst den 1 oktober 2011. Sedan dess har Konsument Göteborg fått in 66 klagomål från allmänheten gällande parkeringsärenden. Under samma period 2010 var klagomålen 24 stycken. Under 2009 kom 19 in.

Västekot

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".