Nu är det klart vilka som köper Saab. Foto: Ponuts Lundahl/Scanpix

Nevs köper Saabs konkursbo

På onsdagseftermiddagen offentliggjordes vilka som köper Saabs konkursbo. Försäljningen omfattar Saab Automobile, Saab Automobile Powertrain och Saab Automobile Tools.
P4 Västs reporter Evelina Myrbäck rapporterar direkt från presskonferensen.

Evelina Myrbäck: Hej! Nu drar presskonferensen snart igång, fem minuter kvar/Evelina

12:54, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck: Elias: ja, allt tyder på att det blir Nevs. Hoppas kunna tåerkomma under PK:n med svar på dina andra frågor. /Evelina

12:56, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck: MIkael Östlund hälsar välkommen till presskonferensen.

12:57, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck: KK-förvaltarna ska först tala, sedan Nevs som också ska berätta om affärsplanen. Avslutningsvis kommunalrådet Pål Åkerlund.

12:58, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck: *Paul Åkerlund

12:58, 13 juni 2012

<

Karl: Sänder ni hela presskonferensen?

12:59, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck: Hans Bergqvist: Vi har stoppat blodflödet vilket har möjliggjort en försäljningsprocess.

12:59, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck: HB: Fabriken är en fantastiskt fin anläggning. Bygger på osedvanlig lojalitet hos sina medarbetare. Det elver kvar i allra högsta grad och har burit oss hit där vi står idag.

13:00, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck: Karl: Ja, det är beskedet än så länge

13:00, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck: HB: Vi tror vi fått till en affär som götr att vi kan lämna över stafettpinnen och ett nytt kapitel i svensk industrihistoria kan skrivar. Köparen är National Electric Vehicle Sweden.

13:01, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck:

Ann-Marie P, konkursförvaltare: Vi diskuterar inga priser. Saab Parts ingår INTE i köpet.

13:02, 13 juni 2012

<

Karl: Är det stadsdirektörern i Trollhättan som läcker information hela tiden?

13:02, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck:

Anne-Marie Pouteaux tackar medarbetare, både egna och de från Saab. Victor Muller har hjälpt till i processen på distans.

13:03, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck: Kai Johan Jiang grundare för Nevs tar nu plats. Säger att han är nervös och hälsar välkommen.

13:04, 13 juni 2012

Karl: Allt de berättar känner vi ju till...

13:04, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck: Jiang. detta är en stor dag för mig. Efter ett års förberedelser har vi kommit överens.

13:04, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck: Karl: tålamod :-)

13:04, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck:

JIang: jag brinner för hänsyn till naturen. Min passion för grön energi har lett mig till att jag står här idag.

13:05, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck: Jiang: elbilar drivna av grön el är framtiden. Och de bilarna ska byggas i Trollhättan.

13:06, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck:

Jiang: Det var Karl-Erling Trogen som rekryterade mig till Volvo Lastvagnar.

13:07, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck: Jiang: genom köpet av Saab blir vi den första globala aktören som koncentrerar oss på hårdvara. Svensk ingenjörskonst, kinesisk spetsteknologi.

13:07, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck: Jiang: tackar Karl-Erling Trogen som har arbetat hårt för detta utan något betalt.

13:08, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck: Mattias Bergman från Nevs ska nu presentera affärsplanen.

13:09, 13 juni 2012

<

Elias: Ja, den affärsplanen vill man ju höra

13:10, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck: Bergman: Visionen är att vi ska bli ett världsledande elbilsföretag. Detta genom att: 1Ta tillvara kunnande i Sverige och regionen.2. Produktionsanläggning i världsklass. 3 Ska tillföra spetsteknik till Thn från bla Japan.

13:11, 13 juni 2012

<

Elias: Bra att det satsas på elbilar. Kanske kan varumärket Saab få skjuts på den utvecklingen.

13:11, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck: Bergman: Saab är en trovärdig avsändare för ett företag som ska leda utvecklingen av elbilar.

13:12, 13 juni 2012

<

Karl: Men det blir väl mycket hybrid över det hela. Om de ska kombinera med den tidigare verksamheten.

13:13, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck: Bergman: För att lyckas behövs inte bara stark finansiering och teknik utan en ny affärsplan och vision. Elbilsmarknaden är idag liten, den växer, men det från låga nivåer.

13:13, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck: Karl: har inte sagt något om hybrid än utan pratar bara el.

13:13, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck: Bergman:

13:14, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck: Bergman och Nevs blickar mot Kina och det behov av elbilar som finns där.

13:15, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck: Bergman: Vi komemr utnyttja rättigheterna till Saabs 9-3, vi har inget intresse av 9-5 och 9-4.

13:16, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck: Bergman: GM släpper inte de rättigheterna.

13:16, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck: Enligt Bergman har de tagit hjälp av japanska experter på fordonsanläggningar när de utvärderat affären. De tyckte enligt Bergman att Saabs fabrik är i toppskick.

13:18, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck: Bergman: lojaliteten bland de anställda på Saab ska vi bygga vidare på.

13:18, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck:

Nevs har köpt Phoenixplattformen enligt Bergman.

13:19, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck: Varumärket: det ingår i företaget enligt Bergman . Man har inlett en process med Scania och Saab AB, men ej klart.

13:20, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck:

Bergman: första produkten är en utvecklad 9-3 för elbilsmarknaden. Planerad lansering årsskiftet 2013/2014

13:21, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck: Nu om ägarna.

13:21, 13 juni 2012

Karl: Huh, när sa han 2013/2014?

13:22, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck:

Karl: det sa han inte, men det stod på en powerpoint bakom honom

13:22, 13 juni 2012

Karl: Sitter han på allvar och säger att StateGrid är inblandad i affären?

13:23, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck: State Power Group driver idag 28 kraftverk för biomassa, Har 7000 medarbetare.

13:23, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck: Sun Investment LLC: bildades för att finansiera utveckling av lovande japansk teknologi inom miljö och hållbarhet. Ägs av privata investerare som de inte kan avslöja idag enligt Bergman.

13:24, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck: Långsiktig finansiering finns från ägarna, säger Bergman. "Vi behöver inget godkännande från myndigheter i Kina"

13:25, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck: Karl: missade det, kan du fylla i vad han sa?

13:25, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck: Bergman: nu börjar arbetet med att rekrytera nyckelkompetens och att knyta goda relationer med befintliga och nya underleverantörer.

13:26, 13 juni 2012

Adde: Hur många anställda ska de ha till att starta med och senare på långsikt och när tänker de börja anställa folk?

13:26, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck: Nu Karl-erling Trogen, ordförande i Nevs

13:26, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck:

Adde: vet ej än. Väntar med spänning!

13:26, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck: Trogen: jag är otroligt glad att den här affären är i hamn. Vi ska bygga framtidens elbil i Thn

13:27, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck: Trogen: i och med detta aviserar vi också framtidens utmaningar

13:27, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck: Trogen: rekryteringen har redan börjat. Japanska oc kinesiska team kommer snart vara på plats och arbeta med teamen i Trollhättan

13:28, 13 juni 2012

Karl: Hörde inte exakt, måste jobba lite också, men han pratade om att de hade varit på plats. Affären är ju inte av denna världen ifall de är delägare...

13:28, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck: Trogen: vi komemr också arbeta med lokala konsultteam

13:28, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck: Karl: detta kan du mer om än jag, utveckla gärna om du hinenr

13:28, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck: rogen: vi har en stark affärsplan, med den ska vi göra detta framgångsrikt

13:28, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck: Trogen: Övertygad om att vi har ett vinnan de koncept. Bla genom en stark närvaro i Kina

13:29, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck: Trogen: det som driver elbilsutvecklingen är att det inte är hållbart med fossila bränslen.

13:30, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck: Nu Paul Åkerlund upp på scen

13:30, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck: Åkerlund: Saab har återuppstått!

13:30, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck: Åkerlund: de orden känns sköna att stå här och säga. Det är en glädjens dag i Trollhättan och hela regionen.

13:30, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck: Åkerlund: Det ahr varit glädje och mycket sorg, men nu kan vi sätta punkt och gå vidare och framåt. Det blir en spännande framtid.

13:31, 13 juni 2012

Adde: Får du chansen fråga om produktionspersonal alltså folk i pressar, karrosen, måleri och monteringen.

13:31, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck:

Adde: Absolut, jag skickar med den frågan till Jensen och Winkler som kommer ställa frågor efteråt.

13:31, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck: Åkerlund: Nu kör vi!

13:32, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck: Trogen upp igen

13:32, 13 juni 2012

Karl: Hörde som sagt inte vilken roll de hade, men sannolikt lär de vara involverade på något sätt då. Om man nu inte bara ska sätta upp laddstolpar. Världens 7e största företag sett till omsättning, det får man ju anse vara hyfsad backning.

13:33, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck: Trogen: jag vill tacka de som gjort affären möjlig: kk-förvaltarna, Vi har haft många, långa och hårda förhandlingar som slutade först i natt. Vill också tacka regeringen för stödet, kommunen ,facket, länsstyrelsen. Springtime. Ackordscentralen. Lindahls (advokatfirma) och PriceWaterhouseCoopers.

13:33, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck: Karl: tack för uppdatering! Låter som något vi får återkomma till.

13:34, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck:

Inledsningsvis rekrytera ledning och ingenjörer. Inte bara svenska utan kinesiska och japanska. De kan inte ge en exakt progrnos om hur många anställda idag.

13:36, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck: Inledningsvis måste vi anställa minst ett par hundra, säger Nevs.

13:36, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck: Fråga: hur många jobbar på bilfabriken 2014? Trogen vågar inte säga det, "kunderna styr vår bilproduktion"

13:37, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck: Trogen: fokus kommer vara elbilar, inte hybrider

13:37, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck: Försäljningsvolymer? Trogen: vi har egna uppskattningar, vi ser detta som en framgångsrik affärsverksamhet, men vill inte ge några volymer nu.

13:38, 13 juni 2012

Adde: Men de måste ha produktionspersonal, ska ingenjörer stå och bygga vid linan?

13:38, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck: Om ni inte får varumärket? Trogen: vi har avslutat affären, den är betald.

13:39, 13 juni 2012

Adde: Låter som om han undviker frågan.

13:39, 13 juni 2012

<

Karl: Men vad i...Nu bryter de ju sändningen för några kommentarer? Adde, de har mycket utveckling att göra med nya drivlinan först. Sedan blir det aktuellt med montörer.

13:39, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck:

Hur mycket kapital finns tillgängligt för framtida investeringar: Trogen: vi har marginaler fram til lcash flow break even. Vi vill inte kommunicera mer.

13:40, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck: Förtydlingande om att Nevs alltså köpt även Saabs fastigheter.

13:40, 13 juni 2012

Karl: Rapportera som du aldrig rapporterat förr. Får ju inte med frågorna när de kör kommentarer från reportern.

13:41, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck:

Karl: bra, det visste jag inte!

13:41, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck: Trogen: vi ska kunna konkurrera med vår finansiering och våra tillgångar. Så skapar vi framtiden.

13:42, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck: Var ifrån kommer batterierna ocn när första bilen: Bil om ett toch ett halvt år, batterierna kommer från Japan.

13:42, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck: Ska batterierna importeras? Importeras från Asien i steg ett.

13:43, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck: Varumärket, det är viktigt, kan ni utveckla vad det nya ska stå för?

13:43, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck: Trogen: vi kommenterar inte processen. Vi är överens med Scania och Saab Ab om hur vi går vidare. De har varit välvilliga men vi får senarelägga den frågan eftersom vi varken hunnit eller orkat med den.

13:44, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck: Bergman: vi ska bli ett premiummärke

13:45, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck: Elbilen ska laddas med grön energi säger ni, hur viktigt i affärsplanen? Trogen: vi är seriösa med grön el, först då stämmer kalkylen. Grön el i våra gröna bilar.

13:46, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck:

På vilket sätt har Victor Muller hjälpt till? Hans Bergqvist: hela tidigare koncernledningen har varit ett fantastisk stöd. De gav grundinformation och stöd. De har introducerat och presenterat intressenter.

13:48, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck: Trogen: vi (Nevs) har inte haft kontakt med Muller men däremot med andra före detta Saabanställda.

13:48, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck: När rejäl snurr på försäljningen? Trogen: om ett apr år ska vi se en snabb utveckling av volymen. Mer vill vi inte säga idag. Det är så lätt att kasta ur sig siffror för tidigt. Återkommer om detta.

13:50, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck:

Härjedalsprojektet med grön energ från massai, drar ni nytta av detta här? Vi har ett miljötillstånd för att bygga större anläggning. Lönsamheten där är idag svag där, och kopplingen mellan dagens affär är svag.

13:51, 13 juni 2012

<

Karl: Varför ställer så många journalister samma frågor? Hon från SVT verkade ju inte klok när hon frågar något som redan är besvarat?

13:53, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck: När kommer arbetarna till linan? Rekryteringen har inletts med chefer och nyckelpersoner nu under sommaren. Fabrikspersonalen kommer in i den takt som matchar produktionstakten med lansering om ett och ett halvt år.

13:53, 13 juni 2012

<

Adde: Tack, Evelina!

13:53, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck: Vad säger Riksgälden? Trogen: vi har ett samarbetsavtal med Saab Parts (som ju nu alltså ägs av Riksgälden/Evelina)

13:54, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck: Vem är ansvarig för befintliga bilar? Trogen: Saab Parts.

13:55, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck: Vad komemr bilen kosta? Jiang: du komemr ha råd, lägre driftskostnad.

13:56, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck: Vem har ansvar för befintliga bilar? Saab Parts

13:56, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck: Hur är ni rotade i Kina? Jiang: det finns starka behov där för att utveckla elbilar där.

13:59, 13 juni 2012

<

Karl: Nu blev det ekot. Evelina, rädda oss!

13:59, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck: Vad har regeringen gjort för detta? Bergman: regeringen har varit mycket en dörröppnare, de har hjälpt till med kontakter men har inte tagit ställning för någon av parterna.

14:00, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck:

Trogen: Vi ahr gjort ett avtal med Saab Parts, inte med riksgälden så vi vet inte någoty om deras uppfattning av affären.

14:00, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck: Jiang: State Green har lovat laddningsstationer men inte satsat pengar i Nevs. State äger 25 procent av de 28 kraftbolag som nu finns i Kina och de köper elen.

14:02, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck: Varför tilvlerkar ni inte i Kina? Bergman: det handlar om en premiumprodukt där Saab och Thn står som en trovärdig produkt. Kostar mindre och går snabbare att köpa en befintlig fabrik som man nu gjort.

14:03, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck:

Har ni köpt en bilfabrik i Sverige som ska skicka bilar till Kina men utan ett varumärke? Trogen: vi kan inte vara mer specifika än vi varit nu.

14:04, 13 juni 2012

<

Evelina Myrbäck:

Kommer det stå Saa i fronten påd en bil som kommer om ett och ett halvt år: Trogen: Det jag lovar är att vi skapar ett framgångsrikt företag.

14:05, 13 juni 2012

Evelina Myrbäck: Nu övergår frågestunden till enskilda intervjuer. Jag kommer förflytta mig ut härifrån och avsluta rapporteringen. Tack alla som läst och kommenterat. Vi kommer ha mer om Saab i Puls efter 15 där ni hör mig och Lars Gunnar Övermyr. Då kommer bland annat Anna Petre, en av nyckelpersonerna på Saab tidigare, före detta Saabanställda Fredrik Almqvist och regionstyrelsens ordförande Gert Inge Andersson. Vad vill du fråga? Eller är det något som varit oklart under rapporteringen? Maila mig på evelina.myrback@sverigesradio.se så ska jag göra allt för att svara. Tack för nu/Evelina

14:08, 13 juni 2012

<

Karl: Tack Evelina! Har du någon inspelning så får du gärna kolla vad de sa om State Grid.

14:09, 13 juni 2012

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".