Foto: Adam Ihse/Scanpix

Idrotten viktig reklam för kommuner

Tommy Andersson: ”Inte bara näringsekonomiska värden”
1:11 min

Idrottsevenemang blir allt viktigare för att marknadsföra kommuner i Sverige. Nu ska Handelshögskolan i Göteborg kartlägga Göteborgsvarvets betydelse.

Idrottsevenemang blir allt viktigare för att marknadsföra kommuner i Sverige.

Göteborg är sedan länge en väletablerad idrottstad med allt från stora mästerskap till ungdomscuper som Gothia Cup och Partille Cup. Och nu ska Handelshögskolan i Göteborg kartlägga vad Göteborgsvarvet har för betydelse rent upplevelsemässigt.

Tommy Andersson är professor i marknadsföring vid Handelshögskolan i Göteborg.

− Det är inte bara de possitiva värdena, utan också de negativa, som måste tas med i kalkylen.

Tobias Sandblad
Ekonomiekot

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".