Rälsen mellan Alingsås och Göteborg kan vara felaktig. Foto: Fredrik Sandberg/SCANPIX
Foto: Fredrik Sandberg/SCANPIX

Unik spårtaxi planeras i Härryda

"Vi börjar från en oritad karta"
1:25 min

Spårtaxi kan bli trafiklösningen när ett helt nytt samhälle med 15 000 invånare planeras i Landvetter. Systemet bygger på kabinvagnar med plats för fyra till sex personer. Samhällsplanerarna i Härryda tror att ett lokalt spårtaxisystem kan göra Landvetter södra attraktivt att bo i och att etablera företag i.

Landvetter södra ska byggas runt en av de föreslagna pendeltågsstationerna på den nya Götalandsbanan.

– Det vore oerhört spännande, kunde vi realisera detta ekonomiskt så skulle det vara en fantastisk fördel för ett nytt samhälle som Landvetter södra, säger Bertil Widén, samhällsbyggnadschef i Härryda.

När nu staten ska prioritera sträckningen på den nya Götalandsbanan, mellan Mölnlycke och Bollebygd, har Härryda kommun varit snabb med att planera för framtiden. Landvetter södra ligger mellan Mölnlycke och Landvetter flygplats och just här finns stora möjligheter att expandera när det gäller bostadsbyggande. Framåt slutet på nästa årtionde, eller kanske lite senare, kan Landvetter södra med plats för 15 000 invånare stå klart. Det kan då bli ett av de första samhällena i Sverige som får spårtaxi.

Landvetter södra är tänkt att byggas kring en ny pendeltågsstation och därifrån ska resande snabbt kunna ta sig in till Göteborg, men också ut mot Landvetter flygplats och vidare till Borås. En bärande tanke är att spårtaxinätet i området ska formas som ekrarna på ett hjul och mötas i centrum vid pendeltågstationen.Trafikverket har ännu inte beslutad att bygga en station just här, men Härryda kommun räknar kallt med att den blir av.

Ny teknik i form av spårtaxivagnar med plats för fyra passagerare i varje vagn, det är något som Härrydas samhällsbyggnadschef Bertil Widén tror har framtiden för sig.

– Det som är så fascinerande med ett område som Landvetter södra är att vi börjar från början, från en oritad karta. Vi har här möjligheter att bygga upp tekniska strukturer som vi inte har i dag.

Trots att spårtaxi som infrastruktursystem nästan är lika gammalt som tunnelbanan, så har spårtaxi aldrig slagit igenom i någon större omfattning. Det finns spårtaxi på olika universitetsområden världen runt, men det är oftast små system på några kilometer. Bland annat planeras just nu ett sådant system på Chalmers Johanneberg. Även på en del internationella flygplatser uppförs lokala spårtaxinät.

För över 40 år sedan utreddes ett gigantiskt spårtaxisystem för Göteborgs stad. Men både spårtaxiutredningen och den andra planerade tunnelbanan i Göteborg slutade i ingenting. Spårvagnarna blev kvar.

Tommy Johansson
tommy.x.johansson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".