1 av 2
På fredagen gick en smygpremiärtur på den nya järnvägen mellan Göteborg och Trollhättan. Med på resan var representanter för Västtrafik, Trafikverket, politiker med flera. Foto: Mattias Bolin/Sveriges Radio
2 av 2
Lars Bäckström, landshövding i Västra Götalands län, Gunnar Malm, generaldirektör Trafikverket, och Gert-Inge Andersson, ordförande regionstyrelsen Västra Götalandsregionen. Foto: Mattias Bolin/Sveriges Radio

Premiärtur för Alependeln

1:46 min

Just nu rullar pendeltåget mellan Göteborg och Trollhätten på en premiärtur på den nya järnvägen. Nu är det nya dubbelspåret färdigt och från och med januari kommer pendeln mellan Göteborg och Trollhättan att gå varje kvart.

– Det är den första riktigt stora pendeltogssatsningen vi gjort på 20 år, säger Västtrafiks styrelseordförande Leif Blomqvist.

Bristen på spår har gjort att en satsning dröjt, men nu står den alltså klar. Alependeln har totalt kostat 13,7 miljarder kronor. Man hoppas att det blir bättre kommunikation inte bara till Ale, utan också i förlängningen hela vägen till Uddevalla. 

– Vi kommer klara 15-minuterspendeln, men det innebär ett maximalt utnyttjande av stationen i Göteborg. Det innebär att om det händer någon olycka eller något sådant så tar det tid för det finns inga marginaler, säger Leif Blomqvist.

Mikael Berglund, kommunalråd i Ale kommun, är lättat att pendeln äntligen invigs.

– Vi i Ale har väntat länge på det här. Jag tror att folk kommer ställa bilen nu i högre utsträckning, eftersom tåget är enklare och bekvämare än den egna bilen, säger han.

Mattias Bolin
mattias.bolin@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista