Många klagar på aggressiva telefonförsäljare

1:34 min

Aggressiva säljmetoder, kundtjänster som inte sköter sig och bedrägliga metoder är vad de flesta av de 70-talet samtal per dag som Konsument Göteborg får handlar om.

Företagare leds in i avtal de aldrig ens ingått av firmor som gör vad som helst för att tjäna pengar, enligt Tomas Borgenstrand, konsumentvägledare i Göteborgs kommun.

– Det är klassiskt bedrägeri skulle jag vilja säga. Det finns inget avtal från början, de påstår att det finns någonting som inte finns för egen vinning. Det är bedrägeri, och det är ju brottsligt, säger han.

Telefon- och hemförsäljning och internetbedrägerier har mer än fördubblats de senaste fem åren och hantverksbranschen ligger fortsatt i topp på Konsument Göteborgs lista.

Rådgivning erbjuds, men man arbetar också aktivt mot vissa branscher. I exempelvis hemelektronikbranschen har därför klagomålen minskat kraftigt säger Tomas Borgenstrand.

– Vi finns ju till, vi konsumentrådgivningar runt om i landet och vi gör ju vad vi kan för att få bukt med det.

För att få bukt med problemet behöver företagare och privatpersoner oftare bestrida exempelvis påhittade avtal, säger Tomas Borgenstrand. Och för att bli av med en påstridig telefonförsäljare finns ett enkelt sätt.

– Du har ju en knapp för att stänga av samtalet, säger han.