Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Bussarna klarar besiktningen - men inte polisens kontroller

Publicerat tisdag 12 mars 2013 kl 14.12
Bernt-Erik Johansson, Göteborgs spårvägar:"Det kan bli individuella tolkningar"
(1:41 min)
Göteborgs spårvägar håller inte med om Polisens bedömning. Foto: Peo Wenander/Sveriges Radio

Många nybesiktigade bussar klarar inte polisens kontroll. Både Polisen och Bilprovningen menar att det kan bero på att bussarna snyggas till inför besiktning. Men att motorer spolas och torkas för att dölja oljeläckage är en helt felaktigt bild, menar Bernt-Erik Johansson på Göteborgs spårvägar.

– Tvätta bort oljeläckor, det kan man inte. Givetvis tvättar man av motorer och det är något som bilprovningen önskar, säger Bernt-Erik Johansson som är operativ chef för bussarna på Göteborgs spårvägar.

Bernt-Erik Johansson menar dessutom att just oljeläckorna, som är en av de saker som polisen ofta anmärker på, är väldigt svåra att bedöma utifrån regelverket.

– I den föreskriften står det något om oljebemängd. Och den är ju rätt svår att tolka. Det kan bli individuella tolkningar av det här, säger Bernt-Erik Johansson.

Bilprovningen är fortfarande det största besiktningsföretaget i Sverige och står för de flesta besiktningarna av bussar i Göteborg. Morgan Isaksson som är ansvarig för kontrollbesiktningen har en klar uppfattning om varför bedömningen mellan polis och bilprovning ibland skiljer sig åt.

– När polisen stoppar dem är de ju ute och kör. När de kommer till bilprovningen har de kollat lampor och annat. I vissa fall har man legat och torkat motorerna. Det är ganska stora pengar för att fixa ett oljeläckage på en stor buss. Då säger ju bussföretagen att sånt gör inte vi. Jag vet att de åtminstone har gjort det. Jag hoppas att de inte gör det längre, säger Morgan Isaksson.

Men enligt Bernt-Erik Johansson på Göteborgs spårvägar finns det helt andra anledningar till att polisen hittar fler brister än besiktningsföretagen.

– En poliskontroll som kanske sker vid lunchtid. Då har bussen kanske varit igång sedan klockan fyra på morgonen och då har det hunnit hända en del saker under dagen, säger Bernt-Erik Johansson.

Adam Samara
adam.samara@sverigesradio.se

Hör av dig till Peo Wenander!

Peo Wenander. Foto: Alexander Lindhe/Sveriges Radio

Peo Wenander, publikredaktör P4 Göteborg
Telefon: 031- 83 75 23
Sms: 0721-55 74 37
p4goteborg@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".