Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Thomas Andersson måste gå ut ur sin lägenhet för att kunna ringa från mobilen. Foto: Berit Roald / Scanpix

Mobilsamtalen bryts hela tiden hemma i lägenheten

Thomas Andersson: "Jag måste gå runt för att hitta någon punkt som fungerar"
1:19 min

Thomas Andersson bor i det nybyggda området Sannegårdshamnen på Hisingen. Han har stora svårigheter att prata i mobil hemma i sin lägenhet.

Antalet mobiltelefoner i landet ökar i en rasande fart. Idag finns det över elva miljoner mobilabonnemang. Och medan de stora operatörerna slåss om kunderna så kämpar många konsumenter med sina mobiler för att överhuvudtaget få en signal och komma ut på nätet. Telefontäckningen är nämligen inte hundraprocentig.

– Jag måste gå ut ur lägenheten om jag skall ringa något längre samtal för efter en liten stund så bryts det. Det är fascinerande att se hur det kan vara så dålig mobiltäckning i ett så modernt och eftertraktat bostadsområde i centrala Göteborg, säger Thomas Andersson som bor i Sannegårdshamnen.

På konsument Göteborg säger Thomas Boijenstrand som är konsumetrådgivare att det är en ständig ström av konsumenter som hör av sig och vill få råd om vad man kan göra för att sätta press på telefonbolagen för att få bättre täckning. Attt byta operatör tycks inte vara någon större idé för Thomas i Sannegården.

Han säger att han har flera bekanta som valt andra operatörer där dom har samma dåliga mottagning inne i hans lägenhet.

– Enligt min operatör är det inte så mycket att göra det beror på hur masterna är placerade får jag till svar. Det här är väl nåt jag får leva med,  säger Thomas.

Peo Wenander
peo.wenander@sverigesradio.se

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".