Foto: Stefan Bennhage/Scanpix

Tågtunnel under Östersjön kan bli verklighet

Knut Olav Halvorsen: "Vi ska se om det är ekonomiskt lönsamt"
1:33 min

Tre timmars tågresa från Göteborg till Berlin. Med höghastighetståg och en tågtunnel under Östersjön kan det faktiskt bli verklighet. I dag presenterar Skanska en rapport kring möjligheterna att bygga en sådan tunnel.

– Den första frågan man måste ställa sig är om det är om det är geologiskt och tekniskt möjligt att ha en tunnel som fast förbindelse mellan södra Sverige och Nordtyskland, säger Knut Olav Halvorsen som är vd för Coinco, ett infrastruktursamarbete mellan Oslo, Göteborg, Malmö och Köpenhamn.

Just detta har Skanska alltså undersökt - om det alls är möjligt att bygga en tunnel. Och resultatet av undersökningen visar att det är ypperliga geologiska förhållanden och nu tar andra undersökningar vid.

– Sen ska vi börja se om det är ekonomiskt lönsamt. Och den tredje frågan är det politiska. Vilket slags samarbete bör vi ha mellan Norge och Sverige och helst också Danmark. Och så naturligtvis Tyskland, säger Knut Olav Halvorsen

Man räknar med att en sådan tunnel skulle kosta hundra miljarder kronor att bygga, men i ett långsiktigt perspektiv menar man att det är en lönsam investering. Som bland annat skulle skapa pendlingsmöjligheter och en gemensam arbetsmarknad.

– Du ser dramatiska förbättringar av infrastrukturen genom västsverige och att Sverige genom en sådan tunnel kan komma direkt ner till den tyska kontinenten, säger Knut Olav Halvorsen.

Själva byggprocessen behöver inte ta särskilt lång tid, menar Knut Olav Halvorsen. Det som kan tänkas ta tid är snarare den politiska processen men han tror att en tunnel kan stå färdig 2030.

– Om det visar sig att det är en lönsam investering tror vi också att internationella investerare kan vara intresserade av projektet, säger Knut Olav Halvorsen.

Frågan har aktualiserats av att Norge just nu är i färd med att bygga ut sin järnvägsinfrastruktur. I april presenterar norska regeringen en transportplan som öppnar för höghastighetståg, det vill säga upp till 250 km i timmen.

I dagsläget är dock inte Danmark intresserat av att öka transportkapaciteten till Sverige och därför har Coinco tittat på möjligheten att bygga en tunnel från Trelleborg direkt till Tyskland.

Benedikta Cavallin
benedikta.cavallin@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".