Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Mobiltelefoner. Foto: Johanna Storm/SR P4 Göteborg

Operatörerna garanterar inte full mobiltäckning

Markus Atterstam, Konsument Göteborg: "Svårt att kräva full täckning"
1:18 min

Konsument Göteborg får dagligen ta emot klagomål från missnöjda mobilkunder. Och det är inte helt klart vem som bär ansvaret för att mobiltäckningen faktiskt blivit sämre.

– En teori är att antennerna i de nyare telfonerna inte är lika bra som de var i de gamla telefonerna. En annan förklaring skulle kunna vara att operatörerna de senaste åren sålt väldigt många abonnemang i 3G-nätet. Det gör att nätet fylls uppp av datatrafik och annat. Då blir det svårare att komma fram. Och det upplever man kanske då som en försämrad täckning, när det egentligen är ett överbelastat nät som är problemet, säger konsumentrådgivaren Markus Atterstam på Konsument Göteborg.

Klagomålen på den dåliga mobiltäckningen ökar i rasande fart. Organisationen Telekområdgivarna som arbetar för konsumenterna ser en ökning på hela 30 procent.

– Man måste ju hitta vad som är felet egentligen. Men när det gäller täckningen så garanterar inte operatörerna täckning på varje enskild punkt. Det kan man inte begära av dem, säger Markus Atterstam.

P4 Göteborg
p4goteborg@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".