Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
1 av 2
Foto: Karin Olsson-Bendix/Sveriges Radio.
2 av 2
Andreas Hamrin är presschef på Telenor. Foto: Pressbild Telenor

Mobiloperatörerna svarar på kundernas kritik

Annika Kristersson, Tele2: "Inomhustäckningen en besvärlig fråga"
2:31 min

Kritiken mot bristerna i mobiltäckningen i vårt område har under den gångna veckan visat sig vara stor. Här svarar operatörerna Tele 2 och Telenor på kritiken.

Över 150 mejl och nästan lika många samtal har kommit in till P4 Göteborg. Det talas om obefintliga mobilsignaler och samtal som hackar och bryts.

Men på Telenor, som är en av de stora operatörerna på marknaden, vill man inte kännas vid det här problemet.

– Vi har under de senaste två åren halverat andelen brutna samtal. Situationen kan ju skilja sig åt mellan operatörerna, men för vår del har det inte blivit svårare att ringa, säger Andreas Hamrin som är pressansvarig på Telenor.

Andreas Hamrin menar att det finns flera olika skäl till att ett samtal bryts.

– Det kan vara hur byggnaden man vistas i ser ut, hur den befinner sig i förhållande till en basstation eller att man helt enkelt befinner sig i radioskugga, säger Andreas Hamrin.

Annika Kristersson är pressansvarig på Tele 2. Enligt henne är det svårt för operatörerna att få en uppfattning om hur inomhustäckningen ser ut.

– När det gäller just inomhustäckningen så är det en besvärlig fråga. Många har väggar av plåt, många till och med en fönsterfilm för att få ett bättre inomhusklimat. Det gör att signalerna från masterna har extremt svårt att ta sig in i de bostäderna. Vi kan stå för hur utomhustäckningen ser ut, där tar vi hänsyn till terräng och skog. Men när det gäller inomhus är det betydligt svårare för oss att kunna få en uppfattning, säger Annika Kristersson.

Annika Kristersson menar att kundernas krav har förändrats under de senaste åren. I dag använder vi våra mobiler hela dagarna.

– Vi ser att våra kunders användarbehov av telefonen har förändrats väsentligt på bara några år. Det ställer stora krav på oss som operatörer. Vi måste se till att optimera nätet kontinuerligt, säger Annika Kristersson på Tele2.

Hans G Larsson är presschef på Telia. Han håller med Annika Kristersson om att operatörerna inte riktigt kan leva upp till de skyhögt ställda förväntningarna. Telefonerna används på ett helt annat sätt i dag.

– Det här är i grund och botten ett positivt problem för oss. Dels märker vi att det är väldigt populärt och intressant. Svårigheten är att våra kunder inte riktigt förstår att ibland är det svårt att få fram radiosignaler, säger Hans G Larsson.

Även Telias presschef menar att det är ett stort problem att kunderna förväntar sig att inomhustäckningen ska fungera klanderfritt.

– De allra flesta kan ju ringa någonstans i bostaden. En del kan ringa varsomhelst. Vi vill naturligtvis att man ska kunna ringa överallt. Ansvaret ligger ytterst på staten och inte på oss operatörer, säger Hans G Larsson.

Peo Wenander
peo.wenander@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".