1 av 2
Framför allt i glesbygden har problemen med täckning varit stora. Arkivfoto: Erik Abel/Scanpix.
2 av 2
Bengt Asplén, verksamhetschef AmbuAlarm

Dålig täckning ställer till det för ambulansen

Verksamhetschef Bengt Asplén: "Många upplevde en dramatisk försämring"
1:24 min

När Västra Götalandsregionen upphandlade ny mobiloperatör förra året, blev resultatet en drastisk försämring för ambulanspersonalen. Samtal bröts och man fick ringa upp igen. Nu beklagar Tele 2 problemen.

- Vi upplevde att det blev en dramatisk försämring när vi bytte till en ny telefonoperatör, säger Bengt Asplén, verksamhetschef på Västra Götalandsregionens AmbuAlarm.

Mobiltelefoniproblemen blev särskilt tydliga för ambulanserna som kör i glesbygdsområden i Dalsland och Skaraborg.

- Men vi upplevde också att storstadsambulanser fick en lång rad med oförklarliga problem där samtalen blev brutna trots att man befann sig mitt i centrala Göteborg och så vidare, säger Asplén.

I ambulanserna används mobiltelefonen bland annat för att få kontakt med patienten när man är på väg ut. Men den största delen av information om patienten, skickas med hjälp av ett digitalt kommunikationssystem som används nationellt. Så trots att mobiltelefonin fungerat dåligt, så har det inte varit någon risk för patienternas liv eller hälsa, enligt Bengt Asplén.

Nu har de områden som värst drabbats av problem, fått gå tillbaka till den gamla mobiloperatören.

- Göteborg var betydligt snabbare på att åtgärda, man har en hög larmfrekvens här så problemet uppdagades säkert mycket tidigare. Så här har man åtgärdat det för relativt länge sen, medan man i Skaraborg har bytt alldeles nu i dagarna.

Tele2 beklagar de problem ambulanspersonalen upplevt.

Annika Kristersson, pressansvarig på Tele 2, säger att de gjorde allt för att återskapa problemen med avbrutna samtal, för att på så sätt kunna åtgärda dem.

- Vi åkte till och med med i ambulanserna för att se hur de upplever problemen och för att kunna återskapa dem, men under den här felsökningsperioden som vi gjorde tillsammans så valde de att lämna oss som operatör, vilket vi har full förståelse för eftersom de vill ha fungerande telefoner.

Hon säger att antalet tappade samtal har blivit färre den sista tiden, genom en åtgärd som Tele 2 har tagit till.

- Det vi gjort under de senaste månaderna är att vi slagit på en funktion i 3G-nätet som gjort att vi halverat antalet tappade samtal. Och det är något som många kunder upplevt som positivt för nätkvalitén.

Helena Sällström
helena.sallstrom@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".