Höga mobilkostnader trots kreditspärr

1:19 min

Mobilkostnader kan bli i princip hur höga som helst - trots abonnemang med kreditspärr. Många föräldrar väljer det för sina tonåringar men ändå kommer det chockräkningar. 

Marianne Carlson fån Västsverige är mamma till en 14-årig dotter vars räkningar flera gånger överstigit spärrgränsen som de satt till 350 kronor.
– Man känner sig lurad samtidigt som man inte har något förtroende kvar för det här abonnemangsföretaget, säger Marianne Carlson.

Nästan 2 000 kronor. Så mycket var den högsta månadskostnaden för dotterns mobilräkning. Andra gånger har den legat mellan 500 och 900 kronor. Men när Marianne Carlson har kontaktat operatören upplever hon inte att de har tagit hennes klagomål seriöst.
– De försöker att inte lyssna och säger att spärren inte finns. Ibland får jag det svaret, ibland säger de att den finns. Jag försöker ringa en gång i månaden för att kontrollera att spärren finns kvar, säger hon.

Alla operatörer måste kunna erbjuda en kreditspärr. Men hur den ska se ut finns det inget som reglerar. Det säger Mattias Grafström på Telekområdgivarna, som är en opartisk och gratis rådgivning för konsumenter.
– Vissa samtal kan ligga utanför spärren. Eller så kan det finnas en tidsgräns efter att man uppnått beloppet då spärren inte träder in. Det kan vara så att man är betalningsskyldig, beroende på hur villkoren ser ut, säger han.

Men för att vara på den säkra sidan i en eventuell tvist så tycker Mattias Grafström att man ska vara noga med att ha avtalet skriftligt.

– Du säger att ni har en överenskommelse om en spärr och operatören säger att ni inte har det, då måste du visa att den finns, säger han.

Reporter: Stefan Bjarnefors
vastekot@sverigesradio.se