Arkivfoto: Henrik Montgomery /Scanpix.

Dataspel ska hjälpa unga med fetma

Med hjälp av något liknande dataspel ska Angereds närsjukhus lära sig hur man bekämpar övervikt hos unga. Gameification kallas det och Angereds närsjukhus har fått en halv miljon kronor i bidrag för projektet.

Det handlar bland annat om att istället för att intervjua unga på tradiotionellt vis använda spelteknik för att förstå unga med övervikt.

– Kunskapen som vi saknar för att hjälpa andra till en hälsosam vikt, det är den vi är ute efter med hjälp av spelteorier. Inte med hjälp av intervjuer där vi ställer våra frågor, säger Ida Wernered som är utvecklingschef på Angereds närsjukhus.

Projektet Lekande lätt är just nu i planeringsstadiet och exakt hur det kommer att utformas är oklart. Men klart är att Angereds närsjukhus får en halv miljon kronor i bidrag av Vinnova för att arbeta med projektet och att planera för Gameification. Det vill säga att på något sätt utnyttja modern digital spelteknik för att förstå vilket behov av hjälp människor med fetma har.

– Vi börjar med ett blankt papper. Vi struntar i alla kostråd och förklaringsmodeller, om det är celler, ämnesomsättningen eller livsstilen, säger Ida Wernerud.

– Vad tycker människor med fetma själva? Vanligtvis tar vi tolkningsföreträde och säger "Jaha, du är fet, du äter för mycket fett, du ska äta lightprodukter", och så förbiser vi kanske något oerhört viktigt.

Mattias Bolin
vastekot@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".