Foto: Björn Larsson Rosvall/Scanpix.

"Ett otroligt värde för varumärket Göteborg"

"Allt är unikt och nära i Göteborg, det är vår styrka"
1:20 min

Igår tog fotbolls-EM slut för Sveriges del, men också för Göteborgs del. Em:s projektledare, Thomas Walfridsson på Göteborg & Co, är mer än nöjd med arrangemanget, framförallt som marknadsföring för staden.

--Varumärket Göteborg har ju synts i hela Europa. Jag har inte fått några siffror på hur många TV-kanaler och hur många miljoner människor som har sett EM. Men där finns ett otroligt värde för varumärket Göteborg, och för nästa års turism.

– Sen får man säga att de turisterna som har varit i Göteborg under juli månad har ju fått uppleva dam-EM, Gothia Cup, Partille Cup, Gyllene Tider, Robbie Williams... Nu nämner jag bara några delar, men det har verkligen kokat i de centrala delarna av Göteborg under hela juli. Så för Göteborgs del så har EM varit en jättesuccé, skulle jag vilja säga, säger Thomas Walfridsson.

Vad spelar den här succén för roll för framtida evenemang?

– Vi visar hela Europa att Göteborg kan evenemang, vi kan jobba med sådana här stora mästerskap, och vi kan jobba med flera stycken samtidigt i den här unika staden. Vi har kärnan centralt, med gångavstånd till alla evenemangsplatser; Fanzone, Gamla Ullevi, stora Ullevi, Heden och så vidare. Allt är så unikt och nära i Göteborg, och det är vår styrka.

P4 Morgon Göteborg
p4morgongbg@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".