Längre väntetid för rullstolsburna som behöver trapp-transport. Foto: Bertil Ericsson/Scanpix

Databas ska hjälpa funktionshindrade

"Det handlar mycket om att bli trygg."
1:35 min

Västra Götalandsregionen har tillsammans med flera handikapporganisationer utvecklat en tillgänglighetsdatabas, som gör det lättare för människor med funktionsnedsättningar att veta vilka delar av stan som är tillgängliga för dem.

– När jag ska till en ny plats tänker jag alltid på var jag ska parkera bilen, att jag kommer in i byggnaden, och att det finns en toalett jag kan gå på, säger Eva Johansson som själv är rullstolsburen.

Under sommaren är det många som passar på att gå på restauranger, caféer och konsthallar. Men det är ingen självklarhet att staden är anpassad för allas behov.

Tidigare har man fått ringa till besöksmålet och höra sig för. Det är något som inte alltid har fungerar så bra.

– Personer har sagt att det är bara att åka rakt in. Sedan när man kommit har det varit ett trappsteg. och då säger personen i fråga att "jag tänkte inte på det, man tänker inte på det när man går". Man gör kanske inte det, men för mig är det helt avgörande, säger Eva Johansson.

Satsningen har hållti på sedan 2005. I den gamla databasen finns omkring 8 000 olika platser samlade. Den nya updateras nu.

Det kan handla om allt från hur nära parkeringsplatsen det sevärda vattenfallet ligger, till hur mycket parfym det är i golvrengöringsmedlet. För många är det viktigt att veta, för att  man ska kunna välja vilka situationer man vill hamna i.

– Det handlar mycket om att bli trygg, och att på det sättet få en trevligare resa. Man vet vad som väntar en när man kommer fram, säger Eva Johansson.

Rebecka Erici
rebecka.erici@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".