Anna och Karl Falck betalade för en bil med felaktig mätarställning. Foto: Axel Kronholm/P4 SR Göteborg

Fusk med mätarställning kan vara svårt att avslöja

"Det diffade på nästan 8 000 mil"
1:44 min

Att köpa en begagnad bil kan kännas lurigt. Särskilt svårt blir det när bedragare mixtrar med bilens mätarställning innan den besiktas första gången. Det var något som Anna och Karl Falck i Göteborg råkade ut för när de köpte en begagnad Skoda från en bilhandlare.

– Det tog bara en tre, fyra dagar innan vi upptäckte att mittbältet i baksätet var borta. Och när vi letade efter det så lyfte vi på sittdynorna och upptäckte att dom var lösa, och då började vi väl känna att det är något som inte stämmer, säger Anna Falck.

Anna och Karl Falck bestämde sig för att berätta om vad som hade hänt på ett diskussionsforum på nätet, för att få råd och tips om vad de kunde göra. Där kom de i kontakt med en annan bilhandlare som kunde slå upp bilen i en databas och få fram dess servicehistorik.

– Och då visade det sig att bilen hade gått betydligt längre än vad vi hade trott och vad tripmätaren och serviceboken visade. Den skulle ha gått drygt 12000 mil och enligt serviceprotokollen hade den innan årsskiftet gått 19000 mil, så det skiljde ju nästan 8000 mil där, säger Karl Falck.

Köper man en ny bil bör man allra minst göra en kontroll i Transportstyrelsens fordonsregister. Men den bil Anna och Karl köpte visar inget märkligt vid en sådan kontroll, enligt Bilprovningen hade bilen gått 12 000 mil. Och serviceboken var helt okej.

Men en ny bil behöver inte besiktigas förrän den är tre år gammal och vad bedragarna förmodligen gjort är att de ställt om bilens vägmätare innan första besiktningen och hux flux trollat bort 7000 mil och sedan förfalskat serviceboken. För att avslöja sådant fusk krävs det att en auktoriserad verkstad eller bilhandlare kollar upp servicehistoriken.

– Först blev jag väldigt chockad, sen kom ju tankarna på att vi har blivit lurade, säger Anna Falck.

Den här typen av fiffel och manipulation med bilar har blivit allt vanligare, tror Ulf Stefansson, jurist på konsumentverket.

– Det känns som ett problem som ökat. Genom att bilarna blir mer tekniskt avancerade är det också möjligt på ett annat sätt att manipulera, så man bör vara på sin vakt när man ska köpa en bil. Det man bör kontrollera då är att försöka få fram bilens servicehistorik via en auktoriserad verkstad, säger han.

Anna och Karl Falck gick tillbaka till bilhandlaren, som hävdade att det måste varit den tidigare ägaren som förfalskat serviceboken och fifflat med mätaren. Men till slut gick han ändå med på att köpa tillbaka bilen. Ulf Stefansson på Konsumentverket understrycker dock att det alltid är bilhandlaren som har ansvaret för att försäkra sig om att mätare och servicebok stämmer innan man säljer vidare bilen.

– Där kan man inte hänvisa till att man inte kände till detta, utan det är handlaren som bär ansvaret. Så det är jätteviktigt att dom kontrollerar att uppgifterna dom får av den dom köper bilen av stämmer överens med verkligheten, säger han.

Axel Kronholm
vastekot@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".