1 av 2
Flera övergivna båtar ligger i Valbodalen i Lysekil. Foto: Annika H Eriksson/Sveriges Radio.
2 av 2
Lysekils kommun har försökt få tag på ägarna till flera övergivna båtar för att de ska flytta på dem. En skrotbåtslag skulle hjälpa kommunerna. Foto: Annika H Eriksson/Sveriges Radio.

Kommuner hoppas på skrotbåtslag

2:38 min

Båtar som ligger och skräpar och kanske läcker olja eller andra miljöfarliga ämnen är ett problem i många kustkommuner. Den skrotbåtslag som skulle ha börjat gälla den 1 mars finns ännu inte. Efter sex år finns inte ens ett färdigt lagförslag.

– Det ser tråkigt ut och är lite farligt för ungar som kan tycka att det är en spännande lekplats. Då kan det ju hända olyckor. Ligger de i vattnet är det ju andra faror med att de kan börja läcka och så vidare, säger socialdemokraten och kommunstyrelseledamoten Margareta Lundqvist i Lysekil, där det finns flera övergivna båtar.

Det finns uppskattningsvis 2000 båtar i Sverige som anses vara nedskräpande – alltså skrotbåtar eller övergivna båtar som ligger i strandkanten, i vattnet eller på land någonstans. I dag är det både krångligt och dyrt att skrota sin båt. Det är därför många bara dumpar dem.

En del båtar är bara fula och ligger och skräpar, andra kanske läcker olja eller släpper ut andra miljöfarliga ämnen. En del ligger så till att folk kan skada sig på dem. Kommunerna får inte flytta på dem om de inte får fatt i ägaren till båten.

Regeringen har i olika utredningar och rapporter tittat på frågan i sex år. Tanken var att en skrotbåtslag skulle ha börjat gälla den 1 mars i år.

Den skulle göra det möjligt för kommuner och andra myndigheter att forsla bort gamla övergivna båtar och skrotbåtar, även om ägaren inte hittats. Men än så länge finns inget lagförslag.

– Jo, det är lång tid, men det är ett svårt tekniskt problem och olika lösningar har prövats och förkastats. Det är också så att man måsta ha majoritet för en lösning för att det ska bli ett politiskt beslut, säger miljöminister Lena Ek.

Naturvårdsverket har föreslagit ett register över alla fritidsbåtar i Sverige för att lättare få tag på en ägare till en båt, på samma sätt som för fartyg i yrkestrafik. Men det tycker inte regeringen. Kostnaden överväger inte nyttan.

Dessutom diskuteras också om det går att införa ett producentansvar för båttillverkare, att de som tillverkar också måste ta hand om uttjänta båtar.

Miljöminister Lena Ek kan inte säga när ett färdigt lagförslag kan ligga klart. Men i höst kommer hon att kalla till sig kommuner och andra intressenter för att få in fler synpunkter och förslag på hur en skrotbåtslag skulle kunna se ut:

– Jag vill dels se vilka förslag de har, dels testa lite idéer som jag har, så att vi kommer fram i den här frågan. Jag är fullt medveten om att det här är ett problem både för ansvarfulla båtägare, men också för kommuner. Jag vet att det har gått långsamt, men vi ska försöka att ta ett par steg framåt under hösten. Jag är också frustrerad kan jag säga, medger Lena Ek.

Politikern Margareta Lundqvist i Lysekil vandrar runt bland övergivna båtar i Valbodalen och hon som många andra kommunpolitiker hoppas på en skrotbåtslag:

– Då skulle någon kunna ta hand om dem, plocka upp dem härifrån och köra dem någonstans där man kunde ta vara på det som gick att ta vara på. Bara så att båtarna inte ligger så här och tar upp plats. Det ser inte så kul ut heller precis, säger hon.
 

Hör mer om detta i Studio Ett i P1 i eftermiddag.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista