Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Älvsborg RoRo-terminal måste spara 80 miljoner

Publicerat onsdag 18 september 2013 kl 05.40
"Det måste ju till mindre folk"
(1:30 min)
Biluppställning RoRohamnen Göteborgs hamn. Foto: Göteborgs hamn

Älvsborgs RoRo-terminal lider av ekonomiska problem. Terminalen i Göteborgs hamn kommer att behöva spara cirka 80 miljoner kronor varje år för att verksamheten ska bli lönsam.

Detta menar terminalens majoritetsägare det danska rederiföretaget DFDS. Idag har Älvsborgs RoRo-terminal runt 300 anställda och vad som kommer hända med dessa är nu oklart.

Gert Jacobsen som är informationschef på DFDS säger att dom inte tänker göra några konkreta förändringar innan dom pratat med facket.

– Innan vi kan tala om konkreta besparingsåtgärder ska vi sätta oss ner med fackförbundet, säger Gert Jacobsen.

Men det talas alltså om besparingar på 65 miljoner per år?

– Det är 65 miljoner varje år som vi har satt som mål, ja, säger Gert Jacobsen.

65 miljoner danska kronor blir runt 80 miljoner svenska kronor vilket är hela 18% av Älvsborgs RoRo-terminals hela omsättning.

Nu väntar förhandlingar mellan fackförbundet och ägarna för att hitta en lösning där terminalen blir mer effektiv utan att allt för många behöver gå. Det var i maj förra året som DFDS tillsammans med C.Ro Ports tog över som ägare genom ett 25-årskontrakt. Omgående inleddes arbete med att rusta upp RoRo-terminalen för att göra den mer lönsam men redan nu behöver verksamheten alltså spara in och det rejält.

Anledningen går att läsa i ett internt mejl som Älvsborg RoRo har skickat ut. Där står det att deras största kund Stora Enso minskat sina volymer av pappersmassa plus att fartygsbranschen snart kommer få börja använda miljövänligare och dyrare bränsle på grund av nya EU-direktiv. Men fackförbundet som alltså snart ska förhandla om var kostnaderna ska bantas kan inte riktigt se var pengarna ska tas.

– Det måste ju till mindre folk, det är det enda sättet man kan spara. 65 miljoner är ju 65 personer i runda slängar och det går ju inte att ta bort. Jag ser det som en helhet. Hela DFDS får vara med och försöka rädda situationen, säger Peter Annerback som är talesperson för Hamnarbetarförbundet.

Hampus Rundberg
hampus.rundberg@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".