Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Föreningen Cityhandlarnas talesperson David Naraine tror inte på de nya siffrorna från HUI Research. Foto: Hasse Holmberg/Scanpix

Cityhandlarna: Trängselskatten påverkar shoppingvanor

"Många upplever det här som ett slag i ansiktet"
5:30 min

Handeln i Göteborg har inte påverkats nämnvärt sedan trängselskatten infördes. Det visar siffror som jämför handeln första kvartalet förra året med första kvartalet i år. Men Cityhandlarna tror inte på den nya rapporten.

– Studien visar att handeln innanför och utanför avgiftszonen har utvecklats lika varandra. Det är inga skillnader egentligen, säger Henrik Vestin från HUI Research, tidigare Handelns utredningsinstitut.

Så trängselskatten har inte påverkat?

-- Inte som vi kan se. Eftersom det är så små skillnader jämfört med rikets utveckling så pekar det på att trängselskatten i alla fall inte haft någon större effekt, säger Henrik Vestin.

Handlarna har ju menat att trängselskatten är döden för centrumhandeln. Hur ser utvecklingen ut i centrala Göteborg?

– Utvecklingen har varit i princip i nivå med riket i övrigt. Vi har en ökning för dagligvaruhandeln, alltså mat och dryck. Och vi har en minskning för sällanköpsvaror. Men minskningen finns även på nationell nivå. Så det är en konjunktureffekt, att folk drar ned på shoppingen, säger Henrik Vestin.

Föreningen Cityhandlarnas talesperson David Naraine tror inte på de nya siffrorna från HUI Research.

– Många upplever det här som ett slag i ansiktet. Man känner inte igen siffrorna, säger David Naraine.

Vad är det du saknar i rapporten från HUI Research?

– Jag saknar kontakt med handlarna, någon slags konsekvensanalys. Jag har pratat med många handlare. Siffrorna ligger på ungefär fem till tio procent lägre och det finns en väldig oro för det här, säger David Naraine.

Men David Naraine menar samtidigt att man inte kan skylla allt på trängselskatten.

– Tar man bort 1 000 parkeringsplatser och höjer parkeringsavgifter så är det klart att summan av kardemumman så blir det inte så bra för handeln. Och lägger man till en bilfientlig inställning från politiskt håll så blir det ännu svårare, säger David Naraine.

Göteborg Direkt
gbgdirekt@sverigesradio.se

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".