Mats Thunberg från IK Zenith. Foto: Adam Samara/P4 Sveriges Radio Göteborg

IK Zenith har svårt att få sponsorer

IK Zenith: "För att rädda vissa ålderskullar skulle man behöva betala tränare"
1:44 min

Som ideell förening kan det vara svårt att övertyga ett företag att betala för att synas på en matchtröja, hemsida eller föreningslokal. När P4 Göteborg ställde frågan till över 300 föreningar i Göteborg, så svarade över en tredjedel att det blir allt svårare att locka till sig företagen som sponsorer.

Något som enligt Svenskt näringsliv troligtvis hänger ihop med lågkonjunkturen.

Mats Thunberg, ordförande för IK Zenith i Torslanda, säger att fler sponsorer hade gjort skillnad för att kunna locka ledare.

– Det blir tapp i vissa åldrar, där man inte har det där engagemanget från föräldrarna. För att rädda någon ålderskull, så skulle man vilja kunna betala någon tränare.

Mats Thunberg blickar ut över konstgräsplanerna, utanför Zenithgården i Torslanda. Klubbens killar och tjejer har kunnat träna på konstgräs, tack vare att klubben fått bidrag för planerna. Dels från kommunen, men även från företagssponsorer.

Men att hitta en sponsor på längre sikt, för ett lag som inte elitsatsar, är svårare säger Mats Thunberg.

– Det blir svårare att få tag på sponsorer. Som företag syns du inte på samma sett. Som ett elitlag syns man i media på ett helt annat sätt. Och därav blir det problem.

När P4 Göteborg frågade drygt 300 föreningar, så sa en dryg tredjedel att det blivit svårare att hitta företagssponsorer. Kenneth Krantz, Svenskt näringslivs regionchef, tror att det kan vara ett tecken på tuffare tider för företagen.

– Ja då ser man ju alltid över sina kostnader i ett företag. Och drar många gånger in på saker som inte direkt bidrar med någon vinst för företaget.

Ik Zenith har runt 1200 medlemmar. En hälft i deras fotbollssektion, och den andra i IK Zenith innebandy.

Och även om en elitsatsning kanske hade gjort de mer attraktiva för företag, så är det inte aktuellt, säger Mats Thunberg.

– Och vi gör ingen satsning, där det är de här orden som man knappt vill ta i sin mun, som toppning, eller nivåanpassning. Och det konceptet tror jag är vinnande i längden.

den här veckan uppmärksammar vi det ideella engagemanget och föreningarnas vardag i P4 Göteborg.

Hör gärna av dig till vår publikredaktör Peo Wenander på 031-83 75 23 med din historia!

Adam Samara
adam.samara@sverigesradio.se

Hör av dig till Peo Wenander!

Peo Wenander. Foto: Alexander Lindhe/Sveriges Radio

Peo Wenander, publikredaktör P4 Göteborg
Telefon: 031- 83 75 23
Sms: 0721-55 74 37
p4goteborg@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".