Betalstation. Foto: Björn Larsson Rosvall/Scanpix

Så ser förslagen om trängselskatt i Backa ut

Trafikkontoret: Inte troligt att alla betalstationer försvinner
2:13 min

På fredag och lördag presenteras tio förslag om hur trängselskatten i Backa ska se ut i framtiden. P4 Göteborg kan redan nu berätta hur förslagen ser ut.

Mellan klockan 12 och 16 på fredag, och 10 och 14 på lördag presenterar trafikkontoret i Göteborg de nya förslagen för trängselskatt i Backa.

Så här ser förslagen ut:

  1. Ingen förändring alls. Det innebär dock fortsatta ekonomiska barriärer för de som bor och arbetar i området.
  2. Alla stationer tas bort. Det rör sig om totalt sex stycken. Med det förslaget finns flera problem, såsom hög trafikbelastning.
  3. Att alla stationer norr om lundbymotet tas bort, det vill säga fem av de sex betalstationerna. Då skulle många bilister lockas att köra in och genom Backa för att ta sig runt betalstationen vid Lundbyleden. Det skulle kunna motverkas med rödljus, farthinder eller förbjuden genomfart inne i Backa.
  4. Alla sex nuvarande stationer försvinner, men ersätts av nya mellan Kärramotet och Klarebergsmotet, norr om Bäckebol. Av det här förslaget finns några olika varianter.
  5. Sänkt avgift till noll kronor dagtid vid alla stationer i Backa, förutom den vid Lundbyleden. Det gynnar de som bilar dagtid, men inte de som måste åka tidig morgon eller kväll. Problemet kan också bli att folk står och väntar vid stationerna till "rätt" klockslag för att undvika avgift.
  6. Förlänga flerpassageregeln, vilket betyder att om passerar man en betalstation får man två timmar på sig istället för en timme, innan man måste betala en ny avgift. Det är bra för de som till exempelåker till gymet eller lunchar i området.
  7. Fler betalstationer. En avancerad lösning som innebär att förutom de betalstationer som finns i dag, så tillförs fem, sex stycken väster om de nuvarande. Tanken är att man bara behöver betala avgift om man passerar både en av de nuvarande och en av de nya. På så sätt "befrias" backabon från avgift. Det innebär dock att man måste betala nya kameror. Och att sälja in idén om fler betalstationer kan bli svårt.
  8. Fastighetsbaserat undantag. Boende inom ett visst geografiskt område befrias från avgift vid alla betalstationer utom den vid Lundbyleden.
  9. Fem stationer flyttas till Lillhagsvägen. Gäller alla utom den vid Lundbyleden.
  10. Betalstationer vid på- och avfarter till E6. Nuvarande stationer flyttas till ramperna, så att man kan åka över E6 utan att betala. Ett förslag som många backabor gillar. Det är dock inte ett så starkt skydd mot trafik genom Backa.

Nu vill trafikkontoret att både de som bor i Backa, företagare, och alla andra som känner intresse, hör av sig med synpunkter om de tio förslagen. Därefter kommer trafikkontoret att finslipa dem ytterligare. Och 31 januari och 1 februari presenteras trafikkontorets slutgiltiga förslag.

6 februari lämnas de till styrgruppen för det Västsvenska paketet. Flera politiska instanser ska titta på dem innan riksdagen i slutändan fattar ett beslut om trängselskatten i Backa. Det är något som sannolikt ligger ett eller två år bort i tiden.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".