Göteborgssymfonikernas chef tar över Berwaldhallen

0:38 min

Göteborgssymfonikernas chef Helena Wessman får ett nytt prestigeuppdrag. Hon tar över ansvaret för Sveriges Radios symfoniorkester och kör - och konserthuset Berwaldhallen i Stockholm.

Radions programdirektör Björn Löfdahl ser en starkt drivande, lyssnande och kommunikativ ledare, med många idéer om hur radiosymfonikerna ska odla sin särart som landets enda public service-orkester.

Helena Wessman är i grunden klassiskt skolad musiker - trombonist - och har tidigare bland annat varit biträdande chef för Västmanlandsmusiken, rektor för Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet och chef för Göteborgs symfoniker sedan 2009.

Det som lockar henne är public service' folkbildningsuppdrag:

- Jag tycker att det är en väldigt viktig fråga, och det är en väldigt viktig fråga för den här konstformen - den västerländska konstmusiken - att vi på ett pedagogiskt sätt kan nå ut, för det är ett fantastiskt konstnärligt uttryck som berör människor väldigt starkt bara de kommer i kontakt med det, säger Helena Wessman.

Det kan vara alltifrån de konsertintroduktioner som radiosymfonikerna brukar ha till satsningar på större teman tillsammans med musikredaktionen på P2, till exempel:

- Men det handlar också om att tala om musiken och att sätta den i ett sammanhang, säger Helena Wessman och fortsätter:

- Beethoven skrev sina symfonier i början av 1800-talet - vad var det verkligen som hände? varför blev Beethovens nia som den blev? Det är ju sådant som musikradion redan ägnar sig mycket åt, men jag tror att man kan arbeta ännu mer med det för att få sammanhanget, och sätta det i sammanhang med musik som skrivs idag - hur präglas den av de samhällsförändringar som är? Finns det en tydlig koppling på samma sätt som med Beethoven eller gör det inte det? Och ha ett samtal och en diskussion om det.

Beethovens musik fortsätter att vara konserthusens mest spelade och nu reser representanter för tonsättarna i föreningen Kvast runt för att få in mer nyskriven musik, framför allt av kvinnliga tonsättare.

Helena Wessman träffar dem den här veckan och hon uppskattar initiativet.

- Samtidigt tycker jag inte att man ska fokusera för mycket på att vi ska spela mindre Beethoven. Det finns en viss kärnrepertoar som vi kommer att fortsätta att spela mycket, men de har rätt i kritiken att vi behöver ju bredda oss och titta både bakåt och framåt vad vi kan göra i den här frågan.

Berwaldhallen delar i likhet med alla andra konserthus utmaningen att locka en större och yngre publik. Wessman har idéer men inga hon vill prata om, men i Göteborg jobbar de bland mycket annat med att skapa en relation mellan unga och musikerna, inte minst i det sociala musikprojektet El sistema som också radiosymfonikerna driver tillsammans med Stockholms stad.

Allt för att unga ska känna sig välkomna, säger Wessman:

- Vårt mål i Göteborg är ju att varenda unge som kommer på en konsert ska känna att man har någon slags personlig relation till åtminstone någon musiker på scenen. Det tror jag är viktigt.

Berit Nygren
berit.nygren@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista