Göteborg

Sahlgrenskas callcenter får kritik

Patienter på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg hänvisas till ett av tre callcenter, Kontaktpunkten, med sina ärenden.

Men problemen är stora — långa väntetider, remisser som försvinner och vårdpersonal som dröjer med att höra av sig, skriver tidningen Faktum.

Problemen gäller inte minst samtalen till psykiatrin.

– Ja, vi hade väl felberäknat lite. Vi trodde vi skulle få runt 600 samtal per dag, men det ringde över 2 000 patienter, säger Kontaktpunktens verksamhetschef Jan-Olof Andrén till Faktum.

Mellan januari 2012 och december 2013 har 882 avvikelser och klagomål rapporterats. Två av fallen har Lex Maria-anmälts.

– Det är katastrof för patienterna, vi protesterade redan innan de införde Kontaktpunkten men de ansvariga cheferna lyssnade inte på oss, säger en specialistsjuksköterska på bipolära avdelningen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista