Jan - Olof Andrén, verksamhetschef för Kontaktpunkten tycker det går allt bättre. Foto. Epp Anderson/Sveriges radio

Psykiatrin kritisk mot Sahlgrenskas Kontaktpunkten

1:35 min

Med bara tre telefonnummer in till Sahlgrenska universitetsjukhusets "Kontaktpunkten" var det tänkt att patienter under kontorstid snabbt skulle kunna boka tider, få nya recept eller råd från sjuksköterskor.

Men den tänkta svartiden på tre minuter blir oftast länge - särskilt inom Kontaktpunkten 3 för psykiatrin.

De hemlösas tidning Faktum har granskat Kontaktpunkten sedan de kom till 2012 och konstaterar att det fram till årskiftet kommit in 882 klagomål eller avvikelserapporter. Verksamhetschefen för Kontaktpunkten är Jan-Olof Andrén

--Det är väldigt mycket. Man tycker att man får vänta för länge i telefon eller att receptet inte kommit. Det finns en del saker som kanske inte är överensstämmande med den verklighet vi lever i. Det är kanske dags att titta över resurserna och titta om det är rimligt att ha en så kort svarstid som tre minuter, säger Jan-Olof Andrén.

Särskilt från psykiatrin kommer skarp kritik från såväl personal som patienter

Kontaktpunkten för psykiatrin, har funnits i lite över ett år och tagit personal från psykiatrin.

Bloggaren Hannes Quarfordt talar för Riksförbundet för social och mental hälsa - Livet i Göteborg som tycker att tillgängligheten blivit betydligt sämre

– Man har fått svårare att direkt nå sin egen behandlare utan tvingas gå via Kontaktpunkten - den är som en grindvakt.

Att bli sittande och vänta i halvtimmar när man mår akut dåligt kan vara väldigt plågsamt och dessutom får man inte chansen att prata med sin egen inarbetade behandlare utan med en främmande person.

Faktum ger exempel på  två personer som försökt ta livet av sig när de inte stått ut att vänta i kön till Kontaktpunkten. Jan- Olof Andrén:

--För det första är vi ingen akutverksamhet. Har man akuta psykiska besvär ska man inte ringa oss och kanske få vänta utan då har vi en psykakut upp på SU - Östra sjukhuset.

Men dit kan man inte ringa utan hamnar i Kontaktpunkten. Men vissa patienter har fått ett direktnumemr till sin behandlare - om det nu går att få tag i hen.

Men för andra patienter - har sjukhusen blivit mer tillgängliga?

– Vi är ännu inne i förändringen och det är tufft med förändring, konstaterar Jan- Olof Andrén. Men jag vill också påstå att som det var innan hade mottagningar ibland telefontid någon timme någon dag i veckan. Som det var innan kunde man ibland vänta flera timmar och det kunde gå någon dag innan man blev uppringd. Så om man jämför med innan så är det mycket bättre, tycker Andrén.

--Det är jättemånga patienter som vittnar om att det är mycket lättare att få kontakt med SU nu, säger han

En konsult ser nu över verksamheten i de tre Kontaktpunkten som finns och kommer med sin rapport i februari - mars.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista