Städning är en av tjänsterna i som kommunen upphandlingar. Foto: Hasse Holmberg / TT

Social hänsyn i Göteborgs upphandlingar möter kritik

Oro att reglarna missgynnar företag med fast anställda
1:19 min

Nu ska social hänsyn tas i hälften av Göteborgs stads tjänsteupphandlingar. Det kan då komma krav på att anställa personer som är långt från arbetsmarknaden eller bor i företagets närområde.

Men policyn, som gäller från och med i år, får kritik. Eira Järvi driver en städfirma i Göteborg. Hon anser att policyn missgynnar bolag som redan har anställd personal.

– Man får ta hänsyn för de bolag som kanske redan har fem personer från det egna området, säger hon.

Hon gillar egentligen idén med sociala krav i offentliga upphandlingar, men tycker att de ofta formuleras på ett sätt som är kontraproduktivt.

Detta för att det inte nödvändigtvis leder till att det socialt mest ansvarstagande företaget vinner upphandlingen.

Att tidigare ha tillsvidareanställt långtidsarbetslösa borde väl smälla högre än att visstidsanställda dem under en kort period, resonerar hon.

Att ta in långtidsarbetslösa under en period ger dessutom ett ekonomiskt tillskott i form av statliga bidrag, vilket leder till att det företag som har mycket personal med tillfälliga anställningar kan lägga låga anbud.

– Du kan inte komma ner till de priserna med gammal arbetskraft, men med nystartsjobb och annat kan du det, säger Eira Järvi.

Enligt chefen för Göteborg stads upphandlingsbolag, Göran Brunberg, ska det gå att komma runt det här problemet.

– Det finns företag som tar social hänsyn redan, och de vill vi ha en dialog med. Vi går ut frågar efter ett helt nytt är ett helt nytt uppdrag. Det bygger inte på det de gör redan utan en ny relation. Vi hoppas såklart att det ska leda till fler människor i arbete, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".