Kent Ekeroth. Arkivfoto: Anders Wiklund/TT

Ekeroth stämmer GP för järnrörsfilm

Kent Ekeroth (SD) har lämnat in en stämningsansökan mot Göteborgs-Posten och vill ha 20 800 kronor för att tidningen publicerade bilder från den så kallade "järnrörsfilmen".

Skandalen briserade i november 2012 då Expressen avslöjade att tre ledande SD-politiker, förutom Ekeroth även Erik Almqvist och Christian Westling, under en blöt utekväll okvädade flera personer, bland dem komikern Soran Ismail, med rasistiska och sexistiska glåpord.

Flera tidningar har publicerat bilder ur filmen och Ekeroth, som filmade med sin mobiltelefon, har åberopat sin upphovsrätt och krävt betalning.

– Vi har bestridit hans krav och han väljer att gå vidare, säger GP:s chefredaktör Cecilia Krönlein.

Ekeroths juridiska ombud Staffan Tesle säger att man kommer att stämma alla som publicerat bilder ur filmen och inte betalar.

Tidigare har Sydsvenskan betalt standardersättningen 3 000 kronor.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".