Det är ett system med mobiltelefoner istället för fasta jobbtelefoner som fallerat för många myndigheter. Foto: Henrik Montgomery/Scanpix

Myndigheters telefonproblem på väg att lösas

"Omfattande problem på myndigheter i hela landet"
1:25 min

De telefoniproblem som under dagen drabbat ett flertal myndigheter och företag i bland annat Göteborg är nu på väg att lösas.

Bland annat Göteborgs kommun har haft svårigheter att koppla vidare samtal under dagen.

– Vi har fått signaler om att omkopplingar vi gjort den senaste halvtimmen har gett bra resultat. Nu kontaktar vi stora kunder för att höra om det fungerar för dem och har fått flera signaler om att det går åt rätt håll, säger Hans G Larsson som är informationsansvarig på Telia.

Har ni fått någon bild av hur stora problemen varit?

– Vi har ungefär 450 kunder i Sverige - det låter kanske inte så mycket men det handlar om viktiga myndigheter: polis, länsstyrelse och kommuner. Hur stora problem de fått har varierat men vi tycker att detta har varit allvarligt, säger Hans G Larsson.

Hur ska man se på att inte säkerhetssystemen inte fungerade?

– Det är naturligtvis allvarligt, särskilt när det är viktiga delar av samhället som drabbas. Vi kommer att titta på detta - det är ju självklart en situation som varken vi eller våra kunder vill ha, säger Hans G Larsson.

Det var tidigt i morse som ett blixtnedslag gjorde att en av Telias mobiltjänster slogs ut. Det handlar om företag och myndigheter där medarbetarna har mobiltelefoner istället för fasta skrivbordstelefoner.

Enligt Telia är det drygt 450 kunder som drabbats runt om i hela landet. Vissa har stora problem med att ringa in eller ut, andra mindre.

– Typiska kunder är polis, kommuner, länsstyrelser, räddningstjänster och liknande. Vi har försökt styra om trafiken men det har inte fungerat helt. Det är omfattande problem i hela landet för de myndigheter som använder den här tjänsten, säger Hans G Larsson.

Bland annat drabbades myndigheter i närheten av brandområdet i Västmanland.

– Jag kan inte utesluta att länsstyrelser och kommuner i närheten av branden har detta system och vi har fått indikationer på att de har det svårare. Det är beklagligt, särskilt eftersom de där redan har en ansträngd situation, säger Hans G Larsson som är informationsansvarig på Telia.

Så för enskilda kan det nu blir svårt att komma fram till sin handläggare eller tjänsteman?

– Har man problem att någon myndighet rekommenderar vi att man går in på deras hemsida och läser vad de säger. Det kan vara så att de har ett annat nummer som fungerar, säger Hans G Larsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".