Dagisbarn
Foto: Thomas Oneborg/SvD/Scanpix

Stora skillnader i personaltätheten på förskolor

En ensam vuxen med ansvar för elva små barn. En förskoleavdelning hade 38 barn som mest. En unik granskning visar på stora skillnader inom barnomsorgen.

Det är 253 slumpvis utvalda kommunala förskoleavdelningar i Västsverige som har granskats av tidningar längs västkusten. 

Resultaten visar en verklighet som ligger långt från den officiella statistiken med genomsnittliga barngrupper och personaltäthet. 

Oskar Öster i Göteborg som har två barn i förskolan är förvånad.

- Det låter ju underligt att det är så stora skillnader i samma region. Vi har tittat på olika förskolor inom stan men att det skulle skilja i gruppstorlek  så mycket det förvånar mig säger Oskar Öster i Göteborg.

Enligt Skolverkets officiella statstik går det i genomsnitt 5,4 barn per anställd i förskolan. I rundringningen som tidningarna längs västkusten gjort hade en handfull förskoleavdelningar närmare det dubbla antalet barn.

Det största antalet barn per personal fanns på en avdelning  där en förskollärare ensam ansvarade för elva barn i åldrarna 1-5 år. En annan avdelning hade 38 barn som mest. I en av kommunerna hade var tredje barngrupp 21 barn eller fler medan det på ett annat ställe bara var två småbarn per anställd.

Under en och samma timme mellan 10 -11 på förmiddagen, ringde tidningarna runt till 253 slumpvis utvalda förskoleavdelningar i sju västsvenska städer.  Resultaten ger en ögonblicksbild av vardagen i förskolan som inte överensstämmer med den officiella statistiken av de genomsnittliga barngrupperna och personaltätheten.

Pia Williams som är professor i barn- och ungdomsvetenskap vid Göteborgs universitet är bekymrad över de stora skillnaderna.

- Det kan bli en väldigt ojämlik förskola om barn och vuxna får möta olika resurser. Det handlar om vilken utbildning personalen har, vilka resurser har man och hur stor är barngruppen i förhållande till de som jobbar där, säger  Pia Williams som är professor i barn- och ungdomsvetenskap vid Göteborgs universitet.

Det är många olika faktorer som avgör kvalitén på verksamheten i förskolan. Den finns en smärtgräns för hur stora barngrupperna kan vara men exakt var den gränsen går kan inte Pia Williams säga men det är viktigt att väga in barns rätt till avskildhet menar hon.

- Det är viktigt att framhålla vilka möjligheter som barn har att dra sig undan och leka enskilt under dagen. Skolverkets statistik visar att barn vistas längre dagar på förskolan och det måste vi också förhålla oss till, säger Pia Williams.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".