Stena Germanica
1 av 2
Stena Germanica går mellan Göteborg och Kiel Foto: Stena Line
Stena Germanica
2 av 2
Stena Germanica byggdes 2001 och har tidigare byggts om två gånger, 2007 och 2010. Foto: Stena Line

Världens första metanoldrivna färja

"Vi tror att metanol kan bli en huvudlösning för våra fartyg"
1:33 min

För första gången någonsin kommer en större färja ställas om helt för metanoldrift. Det är Stena Line med sin färja Germanica som går mellan Göteborg och Kiel som efter årsskiftet kommer ställas om för det nya bränslet. Bakgrunden är de nya svavelregler som införs vid årsskiftet.

– Det blir världens första fartyg som går uteslutande på metanol. Vi tycker det är jättekul med metanol och vi hoppas att vi har hittat en lösning som gör sjöfarten riktigt attraktiv i framtiden, säger Carl Johan Hagman, VD på Stena Line.

Projektet har varit på försöksstadiet i flera år då man testat olika fartyg. Men i Januari kommer Stena Germanica som första större färja någonsin att tas in på varv i Polen för att ställas om för metanoldrift, en omställning som beräknas vara klar i mars 2015.

Bakgrunden är att man vid årskiftet skärper reglerna för svavelhalten i fartygsbränslet från 1 % till 0.1 % i Nordsjön, Östersjön och Engelska Kanalen.

På Stenas andra fartyg innebär det att man gör mindre kostsamma omställningar från tjockolja till diesel. Men trots den stora kostnaden på 200 miljoner kronor för metanolprojektet så har det nya bränslet förutom mindre svavelutsläpp också andra fördelar.

– När det gäller partiklar och svavel så är det en 99 % minskning från vad vi har idag, och på kvävesidan så räknar vi med en 80 % minskning och när det gäller koldioxid så är det beroende på hur vi framställer metanolen.

Om projektet faller väl ut så är målet att också resten av Stena Lines fyrtiotal fartyg ska ställas om för metanoldrift. Och det stannar inte där, även Stena Bulk och Stena Roro kan vara aktuella för metanoldrift.

– Om det är ekonomiskt försvarbart skulle vi väldigt gärna vilja göra det. Vi tror att metanol kan bli en huvudlösning för Stena Lines fartyg. Genom att driva fartygen på metanol istället för tjockolja som idag så hade vi tagit ett gigantiskt steg till att verkligen göra sjöfarten till den hållbara transportlösningen globalt sätt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".