Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Transportstyrelsen: Vi kan inte stoppa övervakningen

" Övervakning av anställda via trängselkameror förekommer "
1:44 min

Trängselskattekamerorna används av arbetsgivare för att övervaka hur anställda sköter sina jobb, något som Transportstyrelsen inte kan göra något åt.

Kameraövervakningslagen förbjuder arbetsgivare att övervaka anställda via kameror. Trots detta kan arbetsgivare hos Transportstyrelsen begära ut listor över de anställdas resor. Magnus är hantverkare, och hans arbetsgivare begärde ut listor frånTransportstyreslen under förevändning att de anställda skulle kontrollera att företaget debiterats rätt, men det var ett svepskäl enligt Magnus:

– Man kan inte säga titta på listorna, se om det stämmer, säger Magnus, för det var inte det som det handlade om. Han ville se hur vi rörde oss i stan, säger Magnus, och om det stämde med våra tidlistor. Så det känns olustigt och det skapade en jädra otrivsel på företaget, säger Magnus.

Det är den skattskyldige, dvs fordonsägaren i det här fallet arbetsgivaren, som har rätt att hos Transportstyrelsen begära ut loggar över var och när fordonen passerar trängselskattekamerorna. Det kan ske via webben eller genom att man ringer myndigheten och begär ut uppgifterna. Jonas Maran på Transportstyrelsen säger att han inte vet hur vanligt det är att arbetsgivare begär ut uppgifter på det här viset.

– Det är inget vi för bok över, om det är någon arbetsgivare som loggar eller försöker följa de anställda var de kör och så, säger Jonas Maran. Men det förekommer. Men naturligtvis ska man följa all lagstiftning på området kring integritet och sekretess.

Om det missbrukas, kan ni göra något åt det ?

– Nej det kan vi inte, vi kan inte säga nej eller låta bli att skicka uppgifterna, säger Jonas Maran.

Det blev ingen lokal lönepott på byggföretaget där Magnus arbetade förra våren. Enligt chefen, som inte vill bli intervjuad på band, hade det inget att göra med uppgifterna från trängselkamerorna. Men till Magnus talade pappersbuntarna från Transportstyrelsen ett tydligt språk. Arbetsgivarens listor och misstron bakom dem gjorde att Magnus valde att byta arbetsgivare.

– Blir det grejer på ett företag som gör att man vantrivs, säger Magnus, så givetvis är det en bidragande orsak till att man slutar, det är det.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".