Hans Löfberg kör lastbil och är med och protesterar. Foto: Britta Svanholm Maniette/SR
1 av 2
Hans Löfberg kör lastbil och är med och protesterar. Foto: Britta Svanholm Maniette/SR
Jan-Olof Mattsson, vice VD på Mattssons Åkeri stödjer chaufförernas protest. Foto: Britta Svanholm Maniette/SR
2 av 2
Jan-Olof Mattsson, vice VD på Mattssons Åkeri stödjer chaufförernas protest. Foto: Britta Svanholm Maniette/SR

Lastbilschaufförer stannar för att protestera

"Det får inte gå till så bara"
1:46 min

En friande dom mot en makedon som har kört tung lastbil i Sverige med falskt körkort har fått lastbils-Sverige att reagera starkt. Nu stannar chaufförerna sina lastbilar i protest mot domen, och åkeribranschen stödjer sina chaufförer.

Lastbilschauffören Hans Löfberg protesterade nere i hamnen igår klockan 12.

– Det är förjävligt rent ut sagt att man kan köpa sitt körkort, sina ID-handlingar och allt sånt där. Det får inte gå till så bara, säger Hans Löfberg.

Två gånger om dagen, klockan 12 mitt på dagen och vid midnatt, så stannar Hans Löfberg och de av hans lastbilskollegor som har möjlighet sitt fordon i en kvart för att protestera mot domen som kom i förra veckan. Det handlar om att Sundsvalls tingsrätt friade en 44-årig makedonsk man från grov olovlig körning trots att han körde sitt 60 ton tunga fordon på europavägar med falskt körkort. Ett kort som hans säger sig ha köpt i god tro i Bulgarien.

Och många av åkarna som äger transportföretagen stödjer chaufförernas protest. Jan-Olof Mattsson är vice VD för Mattssons åkeri i Göteborg.

– Jag ser det som ett sätt att visa att måttet är rågat för vår del.

Du stödjer dina chaufförer?

– Ja, det kom till min kännedom i helgen och jag valde att stötta det direkt.

Jan-Olof Mattsson menar att lönedumpning och oschyssta villkor inom transportbranschen är ett växande problem som har pågått ett tag.

– Min uppfattning är att det är ett stort problem och det ökar lavinartat. Vi har försökt hålla den raka linjen här och följer de lagar och regler som gäller på svensk arbetsmarknad. Problemet är att vi blir utkonkurrerade på sikt.

På tisdagseftermiddagen hade chaufförernas protester samlat ihop över 10 000 underskrifter i en namninsamling och protesterna stöds också av chaufförer i Danmark, Norge, Tyskland och Finland. Och för Hans Löfberg så handlar det om att ha kvar levebrödet.

– Ja, jag gillar mitt jobb och jag vill behålla det också, säger Hans Löfberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".