Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Göteborgs meste bilmålvakt har blivit av med bilar

Publicerat fredag 12 december 2014 kl 15.10
Första gången Göteborg använder lag mot bilmålvakter.
(1:52 min)
Parkeringsautomat, p-böter, parkeringsböter, parkering
Arkivbild. Foto: Anna Ahlström/SR

Göteborgs största bilmålvakt har blivit av med två av sina bilar. Det är första gången Göteborg stad använder sig av den lagstiftning som gör det möjligt att ingripa mot bilmålvakter.

En bilmålvakt är en person som står skriven på en bil men där någon annan, den verklige ägaren, använder bilen och inte gör rätt för sig. Parkeringsavgifter och böter betalas inte, liksom trängselskatter och andra avgifter.

Alla skulder som uppstår hamnar hos bilmålvakten som från början saknar pengar och där det inte tycks spela någon roll om man är skyldig samhället tusenlappar eller miljoner. Det är ändå pengar som aldrig kommer betalas tillbaka.

Stans parkeringsvakter har haft svårt att ingripa mot den här sortens bilister men sen halvårsskiftet kan staden omhänderta felparkerade bilar och där bilens ägare har mer än 5000 kronor i parkeringsskulder. Det är det som nu hänt, två bilar har omhändertagits.

- Dom står just nu uppställda och där kommer de få stå. Vi får se vad som händer, om alla skulder blir betalda. Annars säljer vi eller skrotar dom, säger Carina Abrahamsson som är enhetschef på trafikkontorets avdelning för tillstånd och dispenser.

I Göteborg finns det för staden nio kända bilmålvakter. Detta är den största med 2800 fordon där han står som ägare.

En av brukarna till bilarna som nu beslagtagits ville hämta ut sin bil, men det lär inte hända. För att få ut bilen värd omkring 15 000 kronor så måste hela bilmålvaktens skuld betalas:

- Det är 400 000 kronor som måste betalas. Alltså hela summan som bilmålvakten är skyldig, säger Carina Abrahamsson.

- Signalen vi vill skicka ut är att brukarna måste ta ansvar för sina fordon, fortsätter hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".