Georg Johansson, flygbullergruppen Härryda Östra med en av hamnkranarna i bakgrunden. Foto: Epp Anderson/Ssveriges Radio
Georg Johansson, flygbullergruppen Härryda Östra vill kämpa för längre bullernivåer. Foto: Epp Anderson/Sverige Radio

Nytt miljötillstånd för Landvetter flygplats kan höja bullernivåerna

Bullergrupp:" Vi förutsätter att Högsta domstolens dom om flygbuller gäller"
1:33 min

I över ett decennium kämpade boende öster om Landvetter flygplats mot bullret som uppkom när man flög på otillåtna flygvägar mot Stockholm.

En flygbullergrupp fick i Högsta domstolen igenom ett undantag där flygplanen ändrade rutt och måste flyga högre upp än brukligt innan de får lämna flygvägen.

Men statliga Swedavia vill nu återgå till de gamla bestämmelserna när man ansöker om ett nytt miljötillstånd för Landvetter flygplats. Domstolsförhandlingarna hålls i mars.

– Man låter flygplanen flyga en något längre sträcka och på så sätt spara överflygningar över samhällena Hällingsjö, Bollebygd och Rävlanda. Och det är vad vi kommer att driva för det är det som gäller och ska gälla enligt Högsta domstolen.

– Något annat accepterar inte flygbullergruppen, säger Georg Johansson som är sekreterare i flygbullergruppen Härryda Östra

Tidigare gällde att flygplanen ska upp till minst 6 500 fot eller understiga 70 decibel på marken innan de får avvika från flygvägen. Det gäller på andra håll i Sverige . Men enligt domen måste  planen vid Landvetter göra en liten omväg och får frångå flygvägen först vid 10 000 fots höjd för att minimera bullret.

Swedavia vill behålla flygvägarna och fram till 2035 öka antalet flygrörelser - starter och landningar- på Landvetter från 80 000 till 120 000 per år.

– När vi nu ansöker om ett nytt miljötillstånd så utgår vi från vad som är samhällets riktlinje när vi anger vilken höjd som man får lämna flygvägen på och den är samma för alla, konstaterar miljöchefen Maria Gelin vid Landvetter flygplats.

Vill ni då gå emot Högsta domstolen?

– Vi går inte emot Högsta domstolen utan man säger alltid att man med vissa års mellanrum ska ansöka om ett nytt miljötillstånd eftersom förhållandena hela tiden förändras. Då gör man en helt ny prövning av de miljöfrågor som är aktuella.

– Som en statligt ägs verksamhet gör vi inga undantag från vår sida . Men anser domstolen att de Högsta domstolen kom fram till ska gälla även i detta tillståndet så kommer vi också att rätta oss efter det, säger Maria Gelin.

Swedavia vill inte ändra några flygvägar men man vill istället sprida trafiken. Även om ljudnivåerna ligger inom gränserna så blir de som bor under flygvägarna störda. Det skulle de bli i mindre utsträckning och trafiken var mer spridd, resonerar Maria Gelin.

En flygbullergrupp för det kraftigt flygbullerutsatta samhället Salvebo i Kungsbacka kommun har också lämnat åsikter inför det nya miljötillståndet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".