Key Code svarar på kritiken

1:22 min

För första gången svarar nu vd:n för säkerhetsföretaget Key Code, Daniel Johansson,  på kritiken. Han ser problem med företagets säljretorik och man ska nu utbilda säljarna.

Göteborgsföretaget Key Code använder skrämselmetoder för att sälja en skyddstjänst mot identitetsstöld. Det skriver många som blivit uppringda av företaget i sina anmälningar till Konsumentverket.Efter P4 Göteborgs granskning tidigare i år har konsumentverket börjat granska företaget för deras säljmetoder.

Key Codes VD, Daniel Johansson, tror att det kan upplevas som skrämmande när de berättar om de ökade id-kapningarna i Sverige i sin marknadsföring och han menar att de inte vill skrämma konsumenterna.

– Den viktigaste biten är nyansen vi måste hitta i samtalet mellan en konsument och nån utav våra säljare och det är ju genom fortlöpande utbildning och kontroll utav säljarna.

Förutom kritiken mot deras säljteknik så har det även kommit in klagomål att företaget har skickat fakturor för tjänster som konsumenterna inte beställt och att fakturorna har fortsatt att komma trots att konsumenterna flera gånger försökt säga upp tjänsten.

 P4 Göteborg pratade i mars med Zahra som i två år har varit fast med en tjänst från Key Code som hon inte har beställt och betalat tusentals kronor för. Hon har försökt säga upp tjänsten flera gånger men utan resultat.

 – De är helt förberedda när man ringer och helt aggressiva med sina svar, "det är din skyldighet, det är inte vårt fel, det är ditt fel.", berättar Zahra.

 Enligt Konsumentverket har Key Code hittills i år fått in 140 anmälningar. Av dem så gäller 50 skrämseltaktiken vid marknadsföringen och 25 att de fakturerat olovligen. Daniel Johansson menar att Key Code är ett stort företag och att det därför blir fel ibland med avtal och fakturor men att det inte är något större problem.

– Om vi gör fel någonstans så ska vi självklart rätta till det och be om ursäkt för det fallet, säger Johansson.

På frågan om de kommer att kompensera i de fall där det gått fel till så svarar Johansson att de kommer att göra det. 

– Det gör vi och vi tittar på varje anmälan och utreder noggrant.

Daniel Johansson förväntar sig att KO:s granskning kommer att visa att företaget följer alla de praxis och regler som gäller på marknaden.