Sahlgrenska agerar efter kritik mot telefonmottagning

1:06 min

Fler läkare psykologer och sjuksköterskor kommer att finnas tillgängliga vid psykakutens telefonmottagning. Det menar Inspektionen för vård och omsorg (IVO) i en rapport.

2012 infördes Kontaktpunkten som callcenter för psykmottagningen vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Tanken var att göra det lättare för patienter att ta kontakt och att få vård.

Kontaktpunkten har fått in många klagomål de senaste åren. Det har varit långa köer, patienter har hänvisats fram och tillbaka och det har ibland även varit stängt på grund av resursbrist. Sahlgrenska ska nu ta tag i problemet för att kunna ha kvar Kontaktpunkten.

IVO har gjort flera inspektioner av Affektiva II och efter den senaste så gör nu Sahlgrens0ka en handlingsplan för att förbättra läget.

Sahlgrenska vill inte lämna några kommentarer innan handlingsplanen är fullständig i augusti. Men enligt IVO:s beslut så planeras det bland annat att sammansättningen hos teamen ska ändras så att fler läkare, psykologer och sjukskötare ska finnas tillgängliga för att minska på köerna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista