Håkan Alexandersson med två lastbilar som inte rullar denna dag.
Håkan Alexandersson med två lastbilar som inte rullar denna dag. Foto: Lasse Nilsson/SR.

Missnöjda lastbilsägare bildar ny organisation

1:47 min

En ny branschorganisation för lastbilsägare är på väg att bildas. De är missnöjda med hur den stora organisationen Sveriges Åkeriföretag försöker agera och hantera den pressade åkerinäringen.

En av de åkeriägare bakom den nya organisationen är Håkan Alexandersson från Kungälv vars företag är hårt ansatt och igår tvingade sälja en bil:

- Sveriges Åkeriföretag framför inte våra frågor tillräckligt hårt, utan man viker undan. Jag tycker att man driver inte frågan med våra problem som man ska göra i Sverige. Man är rädd att trampa andra på fötterna, man är rädd för att trampa politiker på fötterna och det får man inte lov att vara om man har ett sådant förbund.

- Man kan ju se att det är hundra åkerier som gått i konkurs i Sverige bara i år. Det är ju på grund av osund konkurrens och det prisläge vi har i Sverige idag.

Gör ni uppror nu?

- Uppror kan jag inte kalla det men vi anser inte att de driver frågor rätt, då måste vi hitta på något och eftersom de inte lyssnar på oss, inte kan ändra den struktur som är, så det är som en elefant och det går inte att vända den.

Ett 40-tal åkeriföretag från hela landet men främst från Västsverige vill till en början gå med i det nya förbundet:

- Vi behöver naturligtvis bli fler och det ska inte drivas med vinster utan det ska vara en ideell förening, men vi behöver ändå ha in medlemsavgifter så vi kan anställa en på kontoret.

Vad ska ni göra som inte nuvarande organisation kan göra?

- Vi kommer ta kontakt med dem som driver våra frågor, spelar ingen roll vilket parti eller partitillhörighet det är utan vi kommer ta kontakt med de som verkligen driver våra frågor. Vi kommer ligga på. Vi kommer på media och verkligen belysa de frågor vi har problem med.

Enligt både arbetsgivare och transportfack drabbas hela näringen av en osund konkurrens från utländska åkerier med olaglig inrikestrafik, låga löner utan att betala skatt och arbetsgivaravgifter. Även Håkan Alexanderssons företag har känt av konkurrensen och igår tvingades han sälja av en lastbil som stod still:

- Det är ju den vägen jag måste gå för att få in kapital. Det kostar ju ändå pengar när det står stilla. Idag har vi tre bilar som rullar och tre som står still. Så jag måste börja sälja av.

För att betala räkningarna?

- Ja.

Lasse Nilsson
lasse.nilsson@sverigesradio.se

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista