Chefen för Kontaktpunkten Anders Jarlborg visar på en vit tavla schematiskt hur informationen går. Foto: Epp Anderson/Sveriges Radio
Chefen för Kontaktpunkten Anders Jarlborg skissar på hur informationen går. Foto: Epp Anderson/Sveriges Radio

Lättare kontakta psykvården

1:35 min

Det ska i höst bli lättare att få kontakt med psykvården för exempelvis råd, intyg eller behandling. Efter att ha gått igenom alla verksamheter inom psykiatrin och efter många samråd ska tillgängligheten öka.

Som svar på den skarpa kritik som psykvården  och Kontaktpunkten fått från bland annat patienterna själva och från Inspektionen för vård och omsorg, IVO, ska det nu bli möjligt att boka telefontid med exempelvis en läkare.

Men även fortsättningsvis ska alla ärenden gå via Kontaktpunkten - där allt administreras.

– Man ska direkt få besked : din behandlare, läkare eller psykolog kommer att ringa dig det datumet vid det klockslaget och så kan man leva trygg i förvissningen att den personen också kommer att höra av sig, säger verksamhetssamordnaren för Psykiatri Affektiva, Mathias Alvidius.

Det var brukarorganisationen Nationell samverkan för Psykisk hälsa i Göteborg , NSPHiG, som anmälde den dåliga tillgängligheten med endast ett telefonnummer att ringa. Man upplevde att man blev bollad fram och tillbaka och ofta blev utan besked.

Nu har Psykiatri Affektiva , Kontaktpunkten och brukarorganisationen tillsammans enats om sätt att öka tillgängligheten.

– Nu blir vi lyssnade på, säger Nils Wikander på NSPHiG till P4 Göteborg. Som att lättare kunna få kontakt med sin behandlare och även veta hur långt ett ärende hunnit.

Kontakpunkten har även omfördelat personal för att snabbare kunna hjäpa patienterna inom psykiatrin. Många av dem har extra svårt att vänta och blir oroliga när besked dröjer.

Redan nu kan personer med särskilda behov ringa sin behandlare direkt medan andra får fortsätta söka via Kontkatpunkten

Men det finns också en reservplan:

– Visar en utvärdering att vi inte kan erbjuda en tillräckligt god telefontillgänglighet för patienterna så kan vi tänka oss att gå vidare med en lösning där vi har telefonmottagning direkt på mottagningarna. Där skulle en sjuksköterska kunna svara under 2-4 timmar på vardagar en eller flera gånger i veckan på just den mottagning patienten har kontakt med, säger Mathias Alvidius.

Han ser det mest som en resursfråga och hänvisar till att Västra Götalandsregionen nu ger psykiatrin extra pengar. I år blir det 50 miljoner kronor mer och 150 miljoner kronor till de närmaste två åren.

Chefen för Kontaktpunkten , Anders Jarlborg, hade kallat in Inspektionen för vård och omsorg och i onsdags kom de på besök.

– De sade att de har förtroende för det jobb vi gör och att de har fått in markant färre rapporter om avvikelser (saker som inte fungerar).

Det sade de till mig också.

– Vad bra, skrattar Anders Jarlborg, vad kul!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista