Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Tågförseningar fortsätter i helgen

Publicerat torsdag 24 september 2015 kl 09.16
Trafikverket: Vi letar på flera fronter
(1:43 min)
Rälsen mellan Alingsås och Göteborg kan vara felaktig. Foto: Fredrik Sandberg/SCANPIX
Rälsen mellan Alingsås och Göteborg kan vara felaktig. Foto: Fredrik Sandberg/SCANPIX

Räkna med förseningar i tågtrafiken mellan Göteborg och Alingsås även i helgen, på grund av spårfel. Bitar av rälsen har skickats på analys.  

Tågresenärer och pendlare kan räkna med förseningar fram till efter helgen på grund av spårfelet på Västra stambanan.

Bitar av rälsen och skarvar längs banan ska analyseras och resultatet väntas först i morgon eftermiddag. Tills vidare hålls ett av spåren stängt.

De linjer som påverkas är SJ:s tåg mellan Göteborg-Stockholm, samt Göteborg-Västerås-Stockholm. Snabbtåg till Stockholm leds om via Öxnared. Regionaltåg till Stockholm ersätts med buss mellan Göteborg och Alingsås. Se detaljerad information här.

Alingsåspendeln går en gång timman tio minuter över helslag. Inställda pendeltåg ersätts med buss. Information om Alingsåspendeln finns här.

Även Västtågen påverkas mellan Göteborg och Alingsås, Herrljunga och Vårgårda. Buss ersätter de flesta avgångar.

Godstrafiken har än så länge prioriterats av Trafikverket och har fått köra kvälls- och nattetid. För att köra ikapp har fraktföretaget Green Cargo kört mellan fyra och sex tåg i kolonn.

– För oss blir det bara extra personalkostnader i form av övertidsersättning, säger Mats Hollander på Green Cargos pressjour.

Så länge godstrafiken får företräde på det spår som hålls öppet kommer de dock klara sina uppdrag.

Spåren mellan Göteborg och Alingsås lades om i somras för en kostnad på 180 miljoner. Trafikverket vill i dag inte spekulera i vad en ny omläggning eller eventuella reparationer skulle kosta.

Vid spårbytet i somras noterade spårarbetare att rälsen reagerade onormalt när man kapade den. Efter att ett liknande fel upptäckts i helgen bestämde sig Trafikverket för att göra en ordentlig analys av rälsen.

Samma material som man använde till Västra stambanan kan finnas på andra håll i Sverige, men det kommer man inte undersöka förrän man vet om det är något fel på materialet, säger Åke Wessman på Trafikverket.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".