Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Stort sug efter exklusiv design i billig tappning

"Det kan både förstärka och försvaga en produkt"
2:28 min
Frida  Zetterström och Eva Ossiansson Foto: Madeleine Blidberg/SR
Frida Zetterström och Eva Ossiansson. Foto: Madeleine Blidberg/SR

Designsamarbeten är stora på modefronten. Idag släpps H&M x Balmain, en modekollektion som uppmärksammats stort, långt innan den ens nådde butik. 

Men vem vinner egentligen på ett designsamarbete? Vad kännetecknar ett lyckat och vilka har genom tiderna varit mindre lyckade?
Varumärkesforskaren Eva Ossiansson och modeexperten Frida Zetterström gästade studion. 

- Att exklusiv design från ett franskt lyxvarumärke plötsligt blir tillgänglig här hemma i Göteborg, till ett mycket mer förmånligt pris, är naturligtvis lockande för många modeintresserade, säger Frida Zetterström.

– Co-brandning -alltså varumärkessamarbeten- kan både försvaga och förstärka en produkt. Handlar det om produkter med sämre kvalité kan det dra ner hela märket. Men om man kan stärka varandra så kan det bli riktigt spännande, säger Eva Ossiansson.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".